Uppföljning med Moa på #364 | Vad ska vi ta upp?

Efter 100 + svar på avsnitt 364 med @MoaD :

Så kommer vi spela in en uppföljning på fredag. Vi kommer gå igenom era kommentarer (såklart) till avsnittet. Men om du har någon fråga eller fundering som du tänkt på, hojta till!

Vad vill du att vi ska ta upp?

//Jan

8 gillningar

Typexempel med riktiga människor! Gillade förra avsnittet men kände att det blev lite av en detour när ni förklarar hur människor som inte är med i avsnittet upplever vissa problem. Tänker att ni försökte få med några superrikingar men att det var svåra att hitta/övertyga om medverkan. Tror avsnitten skulle komma ännu mera till liv genom att personen ni refererar till på något sätt medverkar.

Kan ni göra något anonymiserad semivariant? Typ rika frågelådan? Så kan ni ha med standardvärden som ”ålder, förmögenhet, problem” som ni sedan berör i avsnittet? :smiley:

13 gillningar

Vet redan att jag kommer spara långt mycket mer än jag kommer göra av med under min livstid (jaja, jag vet att jag borde använda dem för att berika livet) och leker med tanken att bygga upp en förmögenhet för flera generationer framöver. Hade varit intressant att höra era tankar om hur man för vidare förvaltning för kapital långt efter man själv lämnat denna jord. Hur säkrar man att generationerna bortom tredje fortsätter förvaltning och uttagsregler? De rika släkterna i Sverige är väl som regel kopplade till ett börsnoterat familjeföretag?

10 gillningar

Kanske materiellt (köpa en onödig cabriolet) vs upplevelser (lunch med ett glas vin för mycket) vs drömmar (starta ett café). Låt Moa ta mycket plats, och våga er ut på den hedonistiska språngbrädan, utan att go crazy :smiling_face:

4 gillningar

Gräv vidare i hur man väljer när pengar inte är en begränsning. När jag såg den rubriken trodde jag direkt att det skulle handla om att applicera matematiska och ekonomiska koncept på andra parametrar än pengar för att den vägen ‘Välja’ när pengar inte är en begränsning. Skulle vilja höra mer av Jan om det som teoretisk fysiker.

T.ex. att hantera biologiska begränsningar som hälsa, energi, styrka och koncentrationsförmåga, men också fysiska begränsningar och sociala begränsningar som relationer, karaktär, kultur, normer, moral, politik, juridik. Man är knappast fri från detta bara för man har 10, 100 eller 1000 msek. Jag tror att man kan applicera matematiska och ekonomiska koncept som risk, varians, alternativkostnad, ränta-på-ränta och annat i mycket av de begränsningarna också.

Jag uppsakattar t.ex. begreppet ‘tidsfönster’ - det är verkligen en parameter att förhålla sig till. Moa var inne på att det krävs en ny ram att förhålla sig till för att det ska vara rimligt att ta beslut. Just tidsfönster är en sådan ‘ram’. Istället för att välja om jag ska gå på krogen tre eller sex ggr per månad för att pengarna inte räcker, så börjar man tänka i relation till att tiden inte räcker. Eller att kroppen inte räcker. Eller att “alternativkostnaden” blir för hög. Man kunde tagit en löptur i gryningen, istället ligger man bakis. Man kunde umgåtts med barnbarnen. Relationerna och konversationerna blir av andra eller tredje klass jämfört med privata middagar med gamla vänner eller smarta och djupa personer.

Jag korslänkar till mitt eget inlägg i en annan tråd: Livet är kort - Vad gör vi med det? - Nr 45 av OBWN

Jag vet att Moa sade att det är alltför individuellt vad olika människor väljer när pengar inte är ett problem. Samtidigt är ju vi människor ganska lika och några exempel skulle säkert vara intressant för att inspirera och identifiera sig med andras val. Jag valde t.ex. först att skaffa husdjur, sedan hus, sedan barn när pengar inte var ett problem. Ovanpå det hälsosamma relationer och rutiner. Tror inte det är särskilt långt ifrån vad andra tänker på heller.

Utöver det: Hedonisk anpassning?

1 gillning

Riktigt bra program som satte igång massor av tankar hos mig själv när jag lyssnade.

Jag fastnade på det här att inte berätta för att passa in. Vi har två scenarios:

1. Vi umgås med vänner från den “fattiga tiden”. De är fortfarande svensson-knegare med ganska dåliga löner. Jargongen här att de rika är giriga, lite onda, någon som man ser på med lite förakt osv. Här har vi valt att alltid dela lika för att inte berätta att vi har mer pengar. Det kan till och med vara så att vi “klagar” på alla ökade kostnader och “skryter” lite när vi hittar en bra deal, precis som de andra i gruppen. Vi tar exempelvis sällan med dyra viner och sånt.

2. Min släkt vet om att vi har mer pengar. Här har det blivit att vi förväntas dra det största lasset. Vi köper lax och ål, de andra tar med ägg och majonäs. Men här har jag blivit mer benägen att vi faktiskt ska dela. Jag känner ingen uppskattning eller tacksamhet för att vi alltid bidrar med mera. När vi var små var våra föräldrar väldigt orättvisa, så min känsla av rättvisa gnager också i mig. Kontentan har blivit att då har vi uppfattats som snåla, något som också gör ont. Här hade jag önskat att vi aldrig har berättat om att vi har mycket pengar.

Så jag skulle verkligen vilja höra flera vinklar på att berätta eller inte berätta att man har mer pengar än de man umgås med.

11 gillningar

Berätta mer! Vad skulle detta innebära rent konkret?

1 gillning

Det skulle ju absolut var intressant att ha med en UHN person. Utmaningen är att generellt är mycket måna om sin integritet och säkerhet och faktiskt själva tycker att de är ganska utmanande att tala om problem/ utmaningar som i de flestas ögon inte får vara problem och utmaningar. Kanske finns det någon här i forumet som anonymt kan tänka sig att medverka?

Kan det vara en idé med ett live rådgivningsmöte mellan @janbolmeson och @MoaD. Jag tänker att det kan vara intressant att på riktigt följa hur det går till samt att det låter som att du Jan står i ett vägval för FIRE etc och att det då lämpar sig bra för ett ”övningsexempel”. Bara en idé, kanske känns för utlämnande. Jag är själv i liknande tankar som dig Jan så har visst egenintresse :wink:

3 gillningar

Förutom själva förvaltnings delen är det bra att formulera ett ägardirektiv, som tydliggör din vilja och vision. Detta utifrån de tre pelarna dig själv, din familj och ditt företag.

Detta är ett spännande spår och det finns mycket att säga på ämnet att skapa välstånd för generationer framåt.

1 gillning

Lyx… att våga närma sig den frågan från ett praktiskt och filosofiskt perspektiv, tillåtandet gläntar ni till i föregående avsnitt. Är pengar inget problem så är det väl där man gärna hamnar i olika former.

Uppskattade Horace kapitel om Lyx i Spårvagnsresor med mr Hume :blush:

1 gillning

Kan du inte försöka få tag i “Kungsholmen” på X för en anonym intervju? (Om personen är på riktigt). Svarade nyligen på frågan om vad som är negativt med att bli så rik. Kanske dessutom kan komma med lite annan infallsvinkel kring risker och global indexfond, skärmdunp nedan som rätt bra illustrerar vad jag menar

:sweat_smile::exploding_head:

3 gillningar

Bra idé!
Precis som chatten i skärmdumpen visar så brukar ett sånt “penga spel” vara kul en stund och det som känns mest värdefullt för att sedan bli mer livsfokus på att skapa just det som Kungsholmen saknar, intelligenta samanhang med intressanta personer. Det vill säga sammanhang och mening :slight_smile:

1 gillning

Alltså ursäkta totalt OT, men ålen är ju faktiskt utrotningshotad, undvik gärna den på julbordet :fish: :blush:

Trevligt inlägg i övrigt!

Lite lustigt att få en sådan kommentar i denna tråden men för upplysningens skull är det så att i Skåne finns det undantag och vissa kvoter för ålfiske. Det finns också ålodlingar. Ålen säljs öppet och lagligt. Jag gillar själv inte ål men den finns nästan på samtliga julbord, både privata och på restauranger.

6 gillningar

@Mony Jajamän, vet att det rent lagmässigt finns undantag (skulle ha skrivit det såklart) så jag antydde verkligen inte att du gjorde något olagligt! Men det är allra bäst att låta bli ändå, Naturskyddsföreningen mfl avråder från allt ålätande :blush:

Och kommentaren var såklart inte negativt menad till dig personligen, utan mer en allmän upplysning till folk som råkade läsa.

Sorry om jag uppfattades hårdare än menat, och ha en riktigt go fortsatt skånsk sommar!

2 gillningar