Utdelande fonder (ej ETF) erfarenheter

Har börjat snegla lite på denna kategorin av fonder för att jag tilltalas av utdelning utan sälj (ja jag vet att det bara är en mental övning)

Finns det någon på forumet med praktisk erfarenhet av dessa på ISK? Hur ofta kommer utdelningen tex? Utgår från att det inte blir någon speciell skatteeffekt som det skulle bli på en vanlig depå.

Denna har verkar intressant: Storebrand Global All Countries B. Finns det andra hyfsat breda som ni kan rekommendera?

1 gillning

På både Nordnet och Avanza kan du enkelt få fram listor på utdelande fonder. Denna bevakningslista har jag. Finns säkert fler utdelande fonder än dessa.

Skärmbild 2024-10-25 115429

2 gillningar

Tackar! Har du någon av dem själv?

Inga utdelande fonder även fast suget finns ibland.

https://www.handelsbanken.se/tron/public/info/contents/v1/document/32-108717

www.storebrandfonder.se/globalassets/vara-fonder/dokument/utdelningsnivaer-2024-240506.pdf

1 gillning

Har SEBs. Hittils har utdelningsaviseringen kommit i början av maj och utdelningen i slutet av maj.

Hade helst sett Global/USA fonder som delade ut kvartalsvis likt de flesta bolag.

Handelsbanken verkar dela ut tidigt? Ligger då alla utdelningar som kommer i april och maj oplacerade i fonden 10-11 månader? Dåligt för iaf en Svergiefond. Globalfond egalt, internationella bolag bruka sprida sina utdelningar bättre.

1 gillning

Hmm. Det hade jag inte tänkt på. Är det verkligen så illa att de sitter på utdelningen tills de har lust att betala ut den? Undrar om de betalar ut ränta på de pengarna de sitter på ett tag då? Troligen inte.

Det är ju flöde in och flöde ut ur alla stora fonder varje dag.
Finns ingen anledning att ligga inne med för mycket likvider fram till en utdelning. De kan säkert planera för detta månaden innan om det behövs ifall aktieutdelningarna inte räcker till.
Men om de kör utdelning i maj månad så får de in rätt mycket just i april och maj som bör täcka mycket.

Hälften av mina tillgångar består av utdelande Aktier, ETFer och fonder.
Vad det gäller fonder har jag Storebrand Global B, Aktiespararnas direktavkastning Global och Direktavkastning B.
Fonderna och ETFerna är lågvolatila och genererar ett stabilt Cash flow vilket passar mig som är i uttagsfasen.
Är man i ”Get Rich” hade jag kört med 100% vanliga indexfonder.

4 gillningar

Jag är i samma fas och tycker att det verkar bekvämt.

Är du nöjd?

Hur ofta och mycket delar de olika fonderna ut?

1 gillning

Jag är nöjd med mitt upplägg. Utdelningarna genererar ungefär en årslön och flyttas regelbundet över till mitt sparkonto där jag försöker hålla ca tre årslöner. Mina indexfonder ligger bara och tickar på och jag behöver sällan sälja av från dom. En liten slant kommer från arbete fortsatt men jobbar bara någon enstaka dag i veckan för det sociala :blush::+1:
Edit: Fonderna har en utdelning mellan 4-6% ungefär och delar ut en gång om året utom Aktiespararnas Globalfond som delar ut juni och december.

2 gillningar

Tack för utförligt och bra svar :slight_smile:

Är själv inte i uttagsfasen men ser mig ändå som i “stay rich”. Försöker primärt hålla mig till en 60/40 portfölj men har av olika skäl just nu hamnat i en 50/50 portfölj.
Har inga fonder som delar ut, men det kan bli aktuellt i framtiden.
Mina aktier ger mig över 50k om året i utdelning och förhoppningsvis växer denna summa år för år. Målet är att komma upp i 100k enbart från aktier inom 10 år.

3 gillningar

Då ligger jag aningen före dig i tidsplanen. Troligen före i ålder också :wink:

Ditt mål är väl så gott som något tänker jag. Lycka till!

1 gillning

Tack

Siktar du på nån specifik siffra för utdelningen?

Målet är att nettoutdelningen från aktier och fonder ska vara lika med eller en bit högre än mina totala kostnader per månad. Varaktigt så pengamaskinen är robust. Troligen innebär det att beloppet borde vara en bra bit högre än så för att få lite marginaler.

Omformulerat mål: Vill kunna leva enbart på utdelningar så att basen för utdelningarna troligen ligger still eller växer om inga katastrofer inträffar. Kan ju iofs minska pga lust att köpa eller göra väldigt dyra saker som inte ryms i grundplanen också.

OM jag når det målet så är pengar inga problem längre. Man ska ha rejäla mål tänker jag :wink:

2 gillningar

Vilka utdelningsaktier kan ni rekommendera? eller ska man bara köpa alla dessa fonder?

Kanske dum fråga. Men får man ut avkastning på tex aktiespararna eller återinvesteras det automatiskt?

När vi ändå snacka om utdelning. Är sigmastocks focus utdelning ett bra alternativ för det. De börjar få bra betyg och vissa säger bättre än index

Inte för att vara jobbig, men bara genom att du ställer den frågan visar att du just nu inte är tillräckligt insatt i hur man väljer ut lämpliga aktier. Min rekommendation blir då att du väljer breda indexfonder med utdelning.

I framtiden kan du lära dig om aktier och kanske lägga till en eller flera aktier.

Jag har redan indexfonder och jag älskar det, men tänkte man kunde göra något kul med utdelningsfonder och frågade om en rekommendation eller typ hur folk gör? Men jag skrev fel där jag menade fonder inte aktier.