Bor i Danmark för tillfället och av skatteskäl (var glada att ni har ISK
) vore det bättre att äga aktier direkt. Annars gillar jag globala indexfonder efter att ha lyssnat på alla avsnitt av Rika Tillsammans …
. Några tips om hur man enklast kan handla aktier direkt i syfte att få en portfölj som rör sig på ett ungefär som en global indexfond?
En global indexfond bygger på marknadsvikt, vilket innebär att varje akties andel i fonden är proportionerlig mot dess totala börsvärde (antal aktier × aktiekurs). De största bolagen får alltså störst vikt, och sedan minskar fördelningen stegvis nedåt.
Om du vill bygga en egen global indexfond genom att äga aktier direkt kan du därför börja med de största innehaven och arbeta dig nedåt. I praktiken blir det dock svårt att replikera index fullt ut, eftersom det kräver väldigt stora summor för att kunna köpa tillräckligt många olika aktier, särskilt när man bara kan köpa hela aktier och en global fond kan innehålla omkring 1 300 aktier. Därför blir du i praktiken tvungen att använda det som kallas optimized sampling: att försöka efterlikna marknadens utveckling så nära som möjligt, där vissa aktier får representera en större grupp bolag.
Jag har inte räknat på exakt vad som krävs, men min gissning är att det behövs flera miljoner för att komma upp i en riktigt representativ nivå.
Om du vill räkna på innehaven själv kan du ladda ner innehavslistan från en global indexfond och använda den som mall för att replikera fonden så gott det går. Då slipper du mycket av beräkningsarbetet.
SPDR MSCI World:s innehav (excelfil)
Det finns alltså en anledning till att vanligt folk låter fondförvaltare sköta det här arbetet för en avgift.
Tack! Riktigt krångligt tänker jag att det blir när man skall ombalansera mellan aktierna beroende på hur de går relativt varandra, finns det någon tumregel som kanske användes på den tiden när det inte fanns billiga och bra indexfonder? Eller tänker jag fel? Om Jan får provprata kanske jag får provtänka?
Det är bortom min kompetens, men om du faktiskt hade en helt eller nästan helt representativ portfölj av marknaden i rätt proportioner så behövs egentligen ingen ombalansering på grund av kursrörelser. Faller ett bolags börsvärde så minskar dess vikt automatiskt i portföljen, och stiger det så ökar vikten på samma sätt.
Det som däremot kan kräva justeringar är när det underliggande indexet förändras (bolag tillkommer eller försvinner), men detta sker relativt sällan. I fallet med en egenbyggd portfölj med låg precision jämfört med index blir problemet i stället att portföljen redan från början avviker från marknadsvikt, och nya innehav måste då också köpas i korrekt vikt för att inte driva vidare från index.
Innan billiga indexfonder fanns var det främst institutioner och mycket förmögna privatpersoner som hade möjlighet att göra detta korrekt, men även de flesta i den gruppen överlät arbetet till fondförvaltare. För de flesta privatpersoner var alternativen i praktiken aktivt fondsparande eller att själv bygga en portfölj med ett mycket begränsat antal innehav, vilket gav stora avvikelser från marknaden.
Tur att man inte bor i Danmark. Känns mycket tråkigt att tvingas välja en sämre lösning bara av skatteskäl.
Kan du köpa en ETF istället? Vad är den faktiska skattemässiga begränsningen?
@Intothewild här på forumet höll på med egenbyggd “fond” för ett tag sen.
Spännande projekt.
Vet dock ej hur repräsentativ den är jämfört med vanlig globalfond.
ETF lagerskattas, dvs skattas för den vinst man har på pappret vid årets slut, oavsett om du säljer eller inte. Aktier realisationskattas, då kan du välja när och hur mycket du vill skatta genom att sälja eller inte. Vid lägre aktievinster är skatten 27% annars 42%. Finns alternativa utdelande globalfonder som skattas som aktier, men de har höga avgifter. Åtminstone på detta område är Sverige klart enklare och bättre.
Ok tack för bra funderingar. Ett ytterligare problem är att månadsspara. Då skall jag ju egentligen köpa alla aktier igen. Får nog hitta en metod och hålla mig till den.
Kan du inte öppna ett konto hos IBKR? där går det åtminstone att köpa aktier i fraktioner…
Eller får du då samma nackdel vad angår skatten?
Ah, så ungefär som ett ISK i tanken, fast på den faktiska vinsten (om någon) i stället för schablonvinsten på 3.55%.
Du skriver att alternativa utdelande fonder skattas som aktier, vad betyder detta i praktiken, alla utdelande fonder eller blandfonder? Specialfonder? Tänker annars på ETFn WEBG som är den utdelande versionen av WEBN med bra spridning och låg avgift.
Jag är långt ifrån någon expert på dansk skatt, men snabb sökning så hittade jag denna listan som verkar vara ”godkända” fonder och ETF som likställs som aktier
https://skat.dk/media/w5odv3qn/januar-2026-abis-liste-2021-2026.xlsx
WEBG var med på listan, kanske finns fler bra om man orkar läsa hela
Tack, men detta är listan av fonder som lagerskattas varje år, Skat’s positivlista som jag förstår det, så dessa fonder är inte vad jag söker. Ett tips var annars Storebrand Indeks - Alle Markeder A5 (STIIAM) som av någon anledning skattas vid realisation (och utdelning) och inte som lagerskatt, skall titta närmare på den, men bygger en egen fond också, det är lite kul att pröva ![]()