Hej på er!
Jag är inte säker på om detta är rätt forum att lyfta denna fråga i, men med tanke på den samlade kompetens som verkar finnas här hoppas jag iallafall på att kunna få någon form av vägledning. Så till min fråga:
Jag har i egen regi och privat byggt 3 mindre fritidshus, ca 50-60 kvm stora vardera, i en trelängad gårdsformation ute på de skånska slätterna, nära mina hemtrakter. Husen är tänkta att användas av mig, min familj och mina närstående som fritidsbostad under somrarna men även ibland under resten av året. Byggnaderna ägs av mig men tomten de står på äger min far och vi har upprättat ett arrendeavtal för att reglera detta.
Sedan slutet av förra sommaren har jag hyrt ut två av husen på diverse bokningssajter och jag har nu insett att det finns en stor efterfrågan på semesterboende i området, av framförallt tyskar, då jag redan nu har fått en del bokningar till nästa sommar. Min initiala tanke var att driva det hela som privatuthyrning, men med tanke på det höga antalet bokningar gissar jag att man snart kan anse att det är näringsverksamhet som bedrivs. Därför kommer jag troligtvis behöva starta ett företag för att driva uthyrningen igenom, men jag försöker förstå vad som kan vara det mest ekonomiskt fördelaktiga sättet att bedriva denna verksamhet på.
- Ponera att jag startar ett AB för att bedriva uthyrning. Bör detta bolag isåfall hyra bostäderna av mig personligen, eller vore det mer fördelaktigt att låta bolaget köpa husen? Beroende på om bolaget hyr eller köper, hur skulle isåfall detta prissättas? Eftersom jag gjort mycket av arbetet själv och slupit köpa en tomt har jag lyckats hålla kostnaderna för att bygga husen ganska låga, men marknadspriset för husen bedöms vara, till kostnaderna sett, relativt högt.
- Vore det möjligt att bedriva det hela som en privat verksamhet och få det att falla under reglerna för privatuthyrning? Eftersom husen fortsatt kommer nyttjas av mig och mina närstående så är iallafall ett av kriterierna uppfyllt, men jag är osäker på om det räcker.
Vore tacksam för de svar eller insikter som ni kan dela mer er av, om det finns några följdfrågor som kan underlätta ett eventuellt svar får ni gärna ställa dem.