Jag har inget företag men har länge velat starta ett. De senaste somrarna har jag hyrt ut via Airbnb som privatperson. Det har gått såpass bra att det blivit “besvärligt” att inte snabbt komma förbi gränsen för summan man får hyra ut för innan man betalar skatt. (Alla priser höjs men summan Skatteverket bestämt är avgiftsfri höjs inte i samma takt) Skulle jag kunna starta ett AB och tjäna på det, eller är det alltid bättre att hyra ut som privatperson med tanke på de kringkostnader det innebär att starta ett bolag, och driva det. Finns det en brytpunkt när det kan vara värt att lämna privatuthyrningen och bli företagare? Jag har verkligen försökt läsa på olika ställen, men jag blir inte klokare. Det är så mänga uppgifter och så många variabler så jag blir vimmelkantig. I min ordinarie bransch startar ingen företag, så jag har ingen person att fråga.
Om jag startar företag och vill hyra ut på fler ställen än hemma på tomten, kan jag då hyra hus och sen hyra ut dem för en högre summa? Är det tillåtet? Och får man i så fall dra av kostnaden för bensin - eller bil - för att resa mellan sina objekt?
Tacksam för svar och synpunkter.
I all välmening, det finns en del trådar redan om det här. Leta upp dom och ställ konkreta frågor där. Ha det fint ![]()