Utmaning: Bygg en portfölj till Ray Dalios nya paradigm

Hej alla!

Här kommer en utmaning jag tänkt över på egen kammare av och till under ett bra tag. Tänker se hur ni tar er an den och vilken modell-portfölj vi tillsammans kan skapa :slight_smile: .

Mål
En portfölj som inte får förändras mer än att den balanseras om varje kvartal.

Begränsningar

1. Den får inte innehålla räntor
  2. Den måste innehålla tillgångar som prissätts i fler valutor än USD
  3. Den skall ha en förväntad årlig avkastning i nivå mellan ”Rika Tillsammans” och ”Golden Butterfly” efter utgifter för fonder & annat
  4. Den skall ha en risk-klass 4 av 7 på SRRI-skalan (5-10% volatilitet)
  5. Den måste kunna köpas på Avanza och Nordnet

Scenariot
Det bygger på Ray Dalio’s argumentation att (amerikanska) räntor och kontanter är värdelösa i en nära framtid.

Lösningen han ser är att skapa en väldiversifierad portfölj som bygger på tillgångar som inte är skuldsatta (räntor) och har stort inslag av andra valutor än USD. Utöver det målar han också upp potentiella risker med nya lagar och skatter som begränsar nya tillgångsslag som kryptovalutor med mera.

For these reasons I believe a well-diversified portfolio of non-debt and non-dollar assets along with a short cash position is preferable to a traditional stock/bond mix that is heavily skewed to US dollars. I also believe that assets in the mature developed reserve currency countries will underperform the Asian (including Chinese) emerging countries’ markets. I also believe that one should be mindful of tax changes and the possibility of capital controls.

Nu kör vi
Jag är oerhört nyfiken på vad ni kommer med för tankar och förslag, så ös på!

OK. Jag kör en första då.

SPP Aktiefond Global, 25 %
Xetra Gold, 25 %
Atlant Opportunity, 25 %
PriorNilsson Realinvest, 25 %

Kontanter ersätts med absolutavkastande hedgefond.
Obligationer ersätts med aktier i defensiva bolag med stora reala värden, som skog, fastigheter, infrastruktur med mera.

Atlant Opportunity har en brutalt stor andel obligationer bland de 10 största innehaven. Det är väl det vi vill komma bort ifrån?

I PriorNilsson Realvest är 9 av de 10 största innehaven svenska aktier. Den 10:e är finsk. Det verkar vara mycket stor homebias där. Tillsammans utgör de mer än 50 % av portföljen.

Sorry att jag inte har något bra motförslag än så länge, men det är bra att vi har en portfölj att börja diskutera runt.

Kontantdelen är svår. Men det är inte en ren obligationsplacering. Hedgefonder kan jobba med både korta och långa positioner.

Du kan diversifiera den andra delen med fler fonder från andra regioner. Som UB Infra och UB EM Infra. Eller ännu hellre direktäga en korg av dessa bolag för att få kommande utdelning. Det finns också aktieslag med lägre risk som preferensaktier och D-serie.

Jag håller också med om att det är för mycket bias mot Sverige med de fonderna, även om det är helt rätt tänkt :slight_smile:

Utmaningen kommer från att man inte kan använda sig av räntor, vilket är det enklaste och mest använda sättet att åstadkomma diversifiering. Lyckligtvis finns det kontanter som delvis kan uppfylla samma funktion i en portfölj. Här är modellen som visar vilka tillgångar som går bra under olika ekonomiska tider.

En Rika Tillsammans portfölj ligger 25% i varje kvadrant exempelvis. En ”Golden Butterfly” är lite överviktad mot den nedre högra kvadranten.

Vad finns det då för tillgångar att leka med i kvadrant 1 till 4? Enligt bilden är det i fallande ordning utifrån volatilitet:

Kvadrant 1 Kvadrant 2 Kvadrant 3 Kvadrant 4
Guld Aktier (EM) Guld Aktier (Utvecklade)
Råvaror Fastigheter (Globala) Kontanter Fastigheter (Utvecklade)
Kontanter Guld
Råvaror

Skulle jag ta och fördela 25% inom varje kvadrant skulle det se ut såhär just nu:

Kvadrant 1 Kvadrant 2 Kvadrant 3 Kvadrant 4
10% Guld 10% Aktier (EM) 10% Guld 25% Aktier (Utvecklade)
10% Råvaror 10% Fastigheter (Globala) 15% Kontanter Fastigheter (Utvecklade)
5% Kontanter 5% Guld
Råvaror

Sammanslaget blir det något såhär:

• 25% Guld
    • 25% Xetra-Gold ETC
  • 20% Kontanter
    • 20% Sparkonto
  • 10% Råvaror
    • 10% iShares Diversified Commodity Swap (DE) (EXXY)
  • 10% Fastigheter Globala
    • 5% iShares European Property Yield UCITS ETF EUR Acc (IPRE)
    • 5% VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF (TRET)
  • 25% Aktier (Utvecklade länder)
    • 15% SPP Aktiefond Global A SEK
    • 10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
  • 10% Aktier (EM)
    • 10% SPP Emerging Markets Plus A SEK

Det kan säkerligen ordnas annorlunda med mera, men det är lite vad jag fastnar för nu. Direkt kan jag se att det är väldigt mycket kontanter och vet inte var den delen kan placeras istället.

2 gillningar

Man skulle ju vara kort i kontanter, eller? Dvs varken kontanter eller räntor.

Op: tror det är svårt att tillverka en sådan portfölj som du beskriver.

Man kan väl belåna portföljen med lika mycket som det ska vara kontanter. Då kan man kvitta dem mot varandra, och helt enkelt ignorera kontanterna.

Jag är med och det är grunden till utmaningen :slight_smile:. Går det att göra något vettigt utan både räntor och kort i kontanter? Eller måste man ha med räntor eller korta kontanter för att skapa en hygglig portfölj som kan stå emot tidens tand?

Det jag skrev nyss exempelvis innehåller ju kontanter på sparkonto där man får ränta. Alternativet är att dela upp det på råvaror, fastigheter och aktier. Då landar man på en volatilitet som ligger högt över det utmaningen har som begränsning.

Det kan också vara så att koncensus säger att det inte går utan kort kontanter eller vissa räntepapper. Då är det så. Det Ray Dalio poängterar är att enbart ha amerikanska räntor och värdepapper i USD är något man absolut skall undvika.

Om man ska gå på den där bilden så är ju guld i 3 av kvadranterna och aktier i den fjärde. Så en portfölj med 50% guld och 50% aktier så är ju saken biff…

Det är ett alternativ helt klart! Frågan är om det ligger inom begränsningarna jag listade, eller om man måste acceptera större volatilitet och Value at Risk?

1. Den skall ha en förväntad årlig avkastning i nivå mellan ”Rika Tillsammans” och ”Golden Butterfly” efter utgifter för fonder & annat
  2. Den skall ha en risk-klass 4 av 7 på SRRI-skalan (5-10% volatilitet)

Här kommer Verdad Capitals syn på kvadranterna ifrån deras paper kring kontracyklisk investering. Dan Rasmussen bakom detta har tidigare arbetat på Bridgewater.

Länk till PDF’en.

Något off-topic men gällande PDFen - Jag lade några timmar på att återskapa den modellen de beskriver i den. Här är resultatet från min modell som tyvärr bara gick att testa i PV bak till 2007. Den hade dock underpresterat hela 10-talet… Men kul övning. :slight_smile:

5 gillningar

Mycket läsvärd rapport. Kastade mig över den mellan mötena idag :slight_smile:.

Den bekräftar det jag sett i så många andra rapporter om olika momentum-strategier. Nackdelen med deras ansats är att den är hyperaktiv, då det bästa resultatet kommer om man uppdaterar den dagligen. Det jag absolut tar med mig från rapporten är hur de olika tillgångarna rör sig i olika ekonomiska klimat. Mycket bra källa att ta in när man bygger ihop en portfölj till utmaningen.

Det verkar absolut vara en väg framåt. Har du kört eller kan du köra en backtest på olika kombinationer av aktieslag och guld?

Ja den är riktigt läsvärd!

Det jag ser som problematiskt är att man förutsätter att vissa saker framöver kommer vara lika. High Yield spreaden som är en av signalerna för att gå all in på aktier, lite buy the dip signalen helt enkelt, kan bli gravt störd om Fed skulle köpa ännu mer både IG och HY företagsobligationer nästa krasch. De köpte en del nu under Covid-kraschen men inga större mängder.

Spreaden mellan 10 och 2-åringen förutsätter också att Fed inte påbörjar Yield Curve Control som de gjort förut.

Så två av de absolut viktigaste signalerna kan försvinna. :slight_smile:

Väldigt kul att prova i backtesting och så men kanske inget jag skulle satsa mina pengar på.

Som du skriver också, väldigt aktiv form av strategi.

Så här ser 50/50 Guld / MSCI World ut sedan 1970 med olika startdatum.

Från www.portfoliocharts.com

Om jag ska bidra till själva utmaningen så kommer mitt förslag här.

25% Kontanter (I form av korta räntor/bankkonto)
25% Europe Small Cap Value
25% Swedish Stock Market
25% Guld

edit: Ändrade till Europe SCV

Det verkar riktigt svårt att nå alla de kriterier jag satt upp. Hålla sig inom risk-klass 4 går att åstadkomma, men inte samtidigt som man har en hög riskjusterad avkastning. Jag lyckas inte hitta en kombination som håller i närheten samma höga klass som RT/PP och “All Weather”.

Här är en jämförelse på de senaste två förslagen och det bästa jag kan åstadkomma:
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-asset-class-allocation?s=y&mode=1&timePeriod=4&startYear=1972&firstMonth=1&endYear=2021&lastMonth=12&calendarAligned=true&includeYTD=true&initialAmount=10000&annualOperation=1&annualAdjustment=200&inflationAdjusted=true&annualPercentage=0.0&frequency=2&rebalanceType=3&absoluteDeviation=5.0&relativeDeviation=25.0&benchmark=VBINX&portfolioNames=true&portfolioName1=Aether&portfolioName2=Daniel_Nilsson&portfolioName3=ramagon&asset1=MidCapBlend&allocation1_1=10&asset2=SmallCapBlend&allocation2_1=10&asset3=IntlSmall&allocation3_1=10&asset4=EmergingMarket&allocation4_1=10&asset5=TreasuryBills&allocation5_1=0&allocation5_2=25&asset6=REIT&allocation6_1=30&asset7=Gold&allocation7_1=30&allocation7_2=25&allocation7_3=50&asset9=TotalStockMarket&allocation9_3=25&asset12=Europe&allocation12_2=25&asset13=IntlStockMarket&allocation13_2=25&allocation13_3=25

Det låter lite galet, men jag minns att Eric Strand pratade om en liknande portfölj när han var med för ett tag sedan. Den är med i jämförelsen och lyckas ha en standardavvikelse under 10%. Inte illa!