När det är prat om att det ”gått bra på marknaden 2024, och man bör unna sig ett litet uttag av vinsten”.
Jag tar själv inte ut något då jag sparar på lång sikt, men, blir nyfiken på om ni som gör det, ändå fortsätter investera nu varje månad, ändå?
Tråden skapades sekunden efter jag la beställning på indexfond för denna månad jag är nog rätt orolig av mig, och känner att jag verkligen behöver ställa denna fråga (sparar ändå 50% av inkomster), jag är inte så självsäkert i mitt sparande helt enkelt; sedan jag gick back 170.000+ kronor på hypade aktier för 5 år sen
Rent mekaniskt skulle jag hellre pausa månadssparandet än att sälja med vinst och göra ett uttag för att sedan direkt sätta in pengar igen.
Insättningarna till ISK:t är en del av underlaget för schablonintäkten som ska beskattas så att generera mer insättningar om det inte behövs är bara onödigt.
Beroende på vad man placerar i kan det också leda till onödiga transaktionsavgifter.
Kort svar är väl att jag personligen skulle inte fortsätta månadsspara om jag tog ut vinst, i så fall skulle jag ta ut mindre/ingen vinst istället och minska månadssparandet för att använda till tänkta utgifter istället.