Ingen har någonsin blivit ledsen för att hämtat hem lite vinst... 😉

Om du har investerat i globala indexfonder under året är sannolikheten stor att det har gått ganska bra. Ett tips som jag vill ge dig redan nu är; unna dig en liten vinsthemtagning.

Få, om någon, har blivit ledsen för att man har sålt av med vinst och

1. flyttat pengarna till räntor / sparkonto, eller
  2. använt dem till att göra livet rikare (särskilt i jultider).

Att bara spara, spara och spara är ju lite som att baka en kaka som man aldrig får smaka och njuta av. Så passa på och ge dig själv en klapp på axeln för att du har varit duktig och sparat, uppskatta marknaden som varit generös i år och använd en liten del för att göra ditt och andras liv lite rikare.

Om du väljer att använda pengarna tillsammans med andra, t.ex. barnen eller din respektive. Tydliggör gärna att pengarna är avkastning, att det är pengar som era pengar har tjänat för det brukar göra ditt sparande mer “verkligt” även för dem. T.ex. bjud dem på en fika, dejt eller en extra liten julklapp.

Och nej, det är ingen jinxning att jag skulle väntat till slutet av börsåret. Börsen är upp redan nu och man kan ta ut pengar även om det inte är årsskifte än. Inget magiskt händer den 31:e december. :blush:

Hälsningar,
Jan

PS. Att använda sina pengar kan också innebära att köpa tillbaka lite av sin tid, inte nödvändigtvis att man måste konsumera dem.

PS2. Jag misstänker att du och en del andra i communityn kan tycka detta låter som en dålig idé, eftersom man ska ju spara. Mer pengar är bättre. Men jag håller faktiskt inte med. Oanvända pengar är ju livsenergi som gått till spillo och få av oss räknade med +10, +20, +30% på börsen i januari. Varför då inte ta lite på toppen?

Från dagens nyhetsbrev:

Alla våra nyhetsbrev hittar du här:

23 gillningar
  1. Sätt av pengar för att betala skatt i Februari/Maj.
10 gillningar

Kanske i januari! :crossed_fingers:

2 gillningar

Trodde inte du var så vidskeplig @Melwa :slight_smile: Inget magiskt händer den 31 december. :wink:

1 gillning

Jodå!

Min pappas födelsedag, mina föräldrars bröllopsdag och årets sista kollograf! :partying_face:

Sen är det en röd dag, så kan inte pilla innan den 2e januari i alla fall. :yum:

1 gillning

Jag började plocka vinst hem förra månaden.

Min bästa vän frågade vad jag skulle göra med pengarna. ”Jag köper god mat som jag tycker om”.

4 gillningar

Ouf detta blev en tankeställare för mig. Jag har sparat intensivt i 8 år. Aldrig tagit ut pengar. I år är jag uppe 26.5% och har sparat totalt 950k inkl avkastning. Jag är student och väntar snart barn och kommer leva väldigt knapert. Min partner har ingen mamma penning. Tycker endå att de tar emot att ta ut 50k… De kanske är lärorikt för mig att göra det. Hur resonerar ni kring min situation?

Mer info:
Fr.o.m årsskiftet kommer jag ha en låg sparkvot på uppskattningsvis 10%. Jag kommer få in 14k från csn. Jag har mindre än 50% belåning på min bostad. Har typ 350k skuld till csn. Målet är att spara cirka 6 milj, så de är en bit kvar. Jag har en buffert på 45k utöver vad jag nämnt tidigare som är investerat

4 gillningar

Den är klurig för risken är att pengarna bara försvinner och att man slappnar av lite. Eftersom du är student kanske det är bra att ha kvar den livsstilen så länge som möjligt.

Men ah kanske bra att ta ut och ha en buffert men som man bara tar av om man måste ?

2 gillningar

Bra påminnelse!

Jag fick faktiskt en tankeställare och pausade månadsdragningarna för december så jag inte behöver känna lika mkt ekonomisk ångest för dec/Jan

Tack

4 gillningar

Så har jag också resonerat, men direkt efteråt tänkt att det enda jag gör då är att jag stoppar pengar i madrassen som inte längre är en del i pengamaskinen och än värre äts upp av inflation om de bara ligger där.

Jag tycker syftet med att göra uttag då snarare bör gå till att faktiskt omvandla pengen till något som berikar livet i stunden (mer eller mindre momentant… en resa tar ju slut men minnet av den består över tid). Som ett sätt att fira, sätta guldkant på eller klappa sig själv på axeln att slitet med sparandet gett avkastning som berikat livet - inte bara en ökad ekonomisk trygghet.

Men jo… jag har emotionellt svårt att bestämma mig för att sälja av fondandelar … det går ju emot min långsiktiga investeringsplan (just keep buying —> pension). Jag hade nog haft lättare att sälja av en del om jag haft ett sparande med kortare tidshorisont eller en ”lekhink”. Har inget sånt ännu.

Pengarna får fortsätta växa. Jag tror Jans uppmuntran i större utsträckning riktar sig till de som kommit längre i get-rich fasen än undertecknad.

3 gillningar

Jag skulle svara att det beror på din ekonomiska situation i sin helhet. Hur hög är din skuldkvot? Sparkvot? Total balansräkning? Vad är ditt sparmål?

Kanske ta ut 10k snarare än 50k om det visar sig lämpligare? Bara du som sitter på känslorna & svaren :muscle:t2:

1 gillning

Jätte tacksam för era svar! Fr.o.m årsskiftet kommer jag ha en låg sparkvot på uppskattningsvis 10%. Jag kommer få in 14k från csn. Jag har mindre än 50% belåning på min bostad. Har typ 350k skuld till csn. Målet är att spara cirka 6 milj, så de är en bit kvar.

Mmh kanske bättre att ta ut lite mindre pengar… Jag har en buffert på 45k utöver vad jag nämnt tidigare som är investerat.

Har ett lysa konto med 90% aktier resten räntor. Har haft några automatiska ombalanseringar efter aktiedelen ökat snabbare än räntorna. Kanske inte det man tänker med vinsthemtagning. Men jag tycker ombalansering är en fin funktion, som dessutom funkar åt båda hållen. Oklart dock om det är helt optimalt jämfört med 100% aktier?

2 gillningar

Vinsthemtagning har heh redan gjort i form av inköp på BF. Blev mindre nysparande den här månaden.

1 gillning

Jan, så kände jag i augusti redan! Jag har diagram på mina besparingar i Excel och såg hur mycket jag hade tjänat under året, så jag bestämde mig för att fira och byta bil, trots att jag går arbetslös på a-kassa. Jag hade haft förra bilen i nio år, så det kändes som om det var dags helt enkelt. Mellanskillnad på 240000 kr så köpte jag en Skoda Octavia laddhybrid på mina kapitalvinster så var jag tillbaka på samma kapitalnivå som i februari i år i mina besparingar. Det känns som en så stor trygghet att ha ett sparkapital som en andra inkomst när det svänger i livet! En sak jag kände var den här Jantelagen, vad ska de fattiga grannfamiljerna säga? :see_no_evil:

6 gillningar

Den här tråden kunde inte komma mer lägligt. Är +39% på avanza i år så jag nollade värdepapperskrediten och köpte ny ipad, telefon, skjortor och tog 3 veckor ledigt. Nu ska bara portföljen viktas om innan årsskiftet för att minska risken och se hur 2025 blir.

7 gillningar

Min ISK har gått som tåget i år, så jag tog faktiskt ut lite grann och köpte en liten andrabil. Med tanke på börsuppgången den senaste tiden så kändes det nästan som jag fick den. :sweat_smile:

4 gillningar

Lite kusligt att jag tänkt den tanken ett tag nu. Jag har aldrig tagit ut något men nu när det ökat 49% i år kliar det rejält :see_no_evil:

Dock är det inget jag behöver och inga skulder att beta av. Tänkte pausa sparadet i december och då blir det massor av pengar över bara där. Det får räcka som extra lyx :blush:

2 gillningar

Det beror egentligen var man har sitt mål. Det låter som du och @carolinebolmeson är redan i fire-stadiet. Så kan man ju lyxa till det. Annars ska man ju se efter sina behov och konsumtion. Att hämta hem vinst bara för hämtandets skull har jag svårt att förstå. Jag köper när jag behöver. =P

4 gillningar

Det här var nog den mest revolutionära tanken i år på forumet :heart::joy:

5 gillningar