Råd för en som blivit rädd för fonder

Har paniksålt mina fonder på Nordnet, har ca 460 tkr där. Har ett IPS där och vet ej var jag ska lägga pengar nu, de ger inga råd.
Jag är 62 år och man får 3% på sparkontot nu men kan ej flytta pengarna. Vilka fonder kan jag köpta på Nordnet för trygg investering som ger minst 3% i avkastning under kommande 10 år.

Gå tillbaka till grunderna, kom igång. Globala indexfonder ger dig mest riskspridning. Tänk inte så mycket på avkastning utan mer på vilken risk din ekonomi och din själsro kan hantera. Ju mer trygghet, desto större andel kontanter/räntepapper.

Du ska inte ta mer risk än att du kan sova gott om nätterna och inte känna behov att kolla in de senaste resultaterna på börsen.

6 gillningar

Det beror ju absolut på hur viktigt det är att värdet på innehaven är kvar vid tänkta tidpunkten för att plocka ut det… Ju viktigare det är, desto defensivare placering.

Just nu är det hyfsat skakigt på börsen (annars hade personen förmodligen inte sålt i panik) men om det verkligen är 10 år tills pengarna ska börja plockas ut är nog globalt index ändå köpvärt och det säger jag som är pessimist! Men då måste man kunna låta bli att pilla på dom även om värdet sjunker…

3 gillningar

Jag undrar lite vad du definierar som tryggt,
just med tanke på att du paniksålde.
Vad gjorde att du sålde?
Aktiefonder är hög risk, men med 10-års sparhorisont är det inte längre så hög risk tycker jag. Däremot måste du klara av stora svängningar.

1 gillning

Hej!

Eftersom det är ett IPS och du skriver om avkastning kommande 10 år, misstänker jag att du påbörjar utbetalning nu vid 62 års ålder och att den sträcker sig över 10 år (eller?). Om så är fallet, och du vill göra det enkelt, hade du kunnat fördela pengarna mellan en billig global aktieindexfond och räntor (sparkonto finns ju inte som alternativ).

Du nämner 3% om året som målavkastning. Tänk på att sådana uppsatta mål sällan infrias varje år utan i bästa fall blir ett snitt sett över flera år - de investerade pengarna kan således svänga en hel del såväl under som över 3% enskilda år.

Kombinationen av att du nu börjar plocka ut pengarna och att du skriver att du “paniksålde” och är “rädd” för fonder, är möjligen ett spann mellan 40-60% i den globala aktieindexfonden och resten i räntor en tänkbar fördelning för dig. Även om räntor liksom aktier kan öka och minska i värde, är en av dess roller att göra svängningarna mindre kraftiga i portföljen.

Ett tips är dock att lägga några minuter på att förkovra dig i tidigare avsnitt och kolla in länken som @Alecks tipsade om. Det är alltid bra om du förstår och kan motivera investeringsval och eventuell fördelning för dig själv, eftersom det till syvende och sist är du som gör valet.

1 gillning

Du är inte ensam om att inte veta var du ska investera dina pengar just nu. Den bästa strategin kan nog vara att avvakta något kvartal trots att vi förlorar köpkraft p g a inflationen.

1 gillning

@Mollyek

Förlåt min rättframhet, men du är 62 år.

En tumregel brukar vara att aktieexponering inte rekommenderas på kortare sikt än 5-10 år.

Om 10 år är du 72.

Jag önskar dig givetvis ett långt och hälsosamt liv, men det är inte säkert att du kommer kunna ha glädje av pengarna vid den åldern.

Om du i övrigt har en ordnat ekonomi, tycker jag du ska göra nåt kul idag istället.

7 gillningar

En önskan om att kombinera hög avkastning till väldigt låg risk leder ibland till att folk köper värdelösa produkter som lovar runt men håller tunnt. Förlika dig med att väldigt låg risk är samma sak som väldigt låg avkastning. När du landat i det kan du gå vidare med dina investeringar.

1 gillning