Jag antar att du menar bl.a. denna tråd.
Rent mekaniskt skulle jag hellre pausa månadssparandet än att sälja med vinst och göra ett uttag för att sedan direkt sätta in pengar igen.
Insättningarna till ISK:t är en del av underlaget för schablonintäkten som ska beskattas så att generera mer insättningar om det inte behövs är bara onödigt.
Beroende på vad man placerar i kan det också leda till onödiga transaktionsavgifter.
Kort svar är väl att jag personligen skulle inte fortsätta månadsspara om jag tog ut vinst, i så fall skulle jag ta ut mindre/ingen vinst istället och minska månadssparandet för att använda till tänkta utgifter istället.