Investera mer av lönen just nu?

Hej!

Idag vid löning märkte jag att jag fick ut mer lön än vanligt. Därför funderar jag på om det vore klokt att sätta in en större summa på börsen.

Jag har vanligtvis ett autogiro på 10 000 kr, men den här månaden överväger jag att investera mer – kanske runt 40 000 kr. Samtidigt undrar jag om det verkligen är ett smart beslut just nu, med tanke på det rådande läget.

Hur gör ni andra med extra pengar på lönekontot i sådana här tider? Är det bättre att hålla sig till sitt vanliga sparande via autogiro, eller finns det en fördel i att öka när man ändå har mer att investera?

Det känns ju inte optimalt att låta pengarna ligga kvar på ett konto utan ränta.

Jag har en ganska enkel taktik.

Om stagnation eller rentav nedgång på börsen & jag har pengar över → stoppa in alltmer på börsen.

Vice versa om galen utveckling känner jag mig inte lika sugen på att överspara.

Vet inte om det är en vinnande strategi men det känns iaf bra. Lite känsla får man väl ha :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Jag sitter i en liknande båt. Har mer än vanligt på lönekontot. Jag tänker slänga in pengar nästa gång det går ner ordentligt. Det känns som att det måste bli lite turbulens på börsen i närtid. Om USA bombar ett kraftverk i Iran eller Iran bombar något stort oljefält i närområdet eller om det sker något terrordåd eller liknande och börsen dyker ett par procent. Då tänkte jag gå in en del.

Har även en fetare påse i räntepapper. Där tänkte jag köpa in mig månatligt över de närmaste 5-10 månaderna.

Att slänga in allt på ett bräde just nu känns lite riskabelt även om den gängse teorin säger att man bör göra det.

Behöver du pengarna snart?
Ja: behåll på sparkontot
Nej: investera

1 gillning

Hmm… läs det där en gång till? :slight_smile:

Jag förstår inte vad du menar, det har alltid varit logiskt och glasklart vad jag menade ovan :sweat_smile:

Tack, har ändrat nu

1 gillning

“time in the market beats timing