Hej, går i sälj- och köptankar. Har aldrig sålt en villa förut, vad är ett rimligt mäklararvode i nådens år 2024/2025? (Skåne)
Vad har ni som sålt nyligen betalt och vad ska man tänka på?
På förmedlingsavtalet vi signerade för försäljning av villa (dödsbo i Löddeköpinge) värderad till 3300000:- är det fast arvode på 79000:-.
Sålde just i södra Stockholm för 8 miljoner och betalade 80.000 inkl moms + Hemnet.
Beror på pris, men 70-100 är vad jag fått offerter på (varit med i försäljning av hus i Sthlm och en annan mellanstor stad).
Tips:
Välj rörligt arvode om det är så att det börjar på ett belopp du anser är ett pris du är nöjd med.
Huset i Sthlm såldes för 1,5 mnkr mindre än mäklarens värdering. Andra huset för 200k mindre. Dvs mäklare är optimistiska.
Stort tack för alla tips, det verkar ganska samstämmigt riktpriset.
Är inte dessa mäklararvoden ganska absurda belopp? Säg att en konsult ska fakturera 80k, säg 1000kr/h så är det 80 timmar arbete. Har svårt att ro att en mäklare lägger ens hälften av det på ett enskilt objekt, eller? Finns det någon mäklare här som kan redogöra lite
Det är lite som att köpa hantverkare för fast pris: Du betalar mer än per timme, men dyker det upp oväntade saker så kostar det dig inget extra.
Exempel från mig personligen:
Det hus vi köpte hade haft en visning. Mäklaren la nog inte mer än 10h
Det hus min mamma sålde. 10 visningar, massa telefonsamtal etc
Sen tillkommer ju kostnader för fotografering etc
Plus att vissa kunder byter mäklare och det kan man ofta göra utan större kostnad.
De jobbar ju på spekulation, så i den här marknaden jobbar de nog rätt hårt för pengarna i vissa fall. Kanske till och med utan betalt…med det sagt, väldigt bra betalt i en bra marknad.
Minns att jag flr 2år sedan beralade 20k för att sälja lägenheten efter min far. Fast avgift och allt ingick, men det var också en lgh för ca 1msek.
Jo precis, villor för långt högre pris kostar betydligt mer.