Hej, Jag och min pojkvän funderar på att flytta till en villa eller en större lägenhet nästa år.
Eftersom vi inte har någon erfarenhet tidigare skulle det vara mycket uppskattat att få förslag från dig.
Vår situation:
Just nu bor vi i en lägenhet på 80 kvm. Det uppskattade priset på den nuvarande lägenheten är ca 4 miljoner och vi har fortfarande ett lån på 2,8 miljoner. Vi har inga barn men funderar på att skaffa vårt första barn på 3 år.
Vi funderar på att köpa en villa/lägenhet som kostar ca 6-7 miljoner. Handpenningen vi hade råd med är 1,6-1,8 miljoner.
Mina frågor:
När vi säljer vår nuvarande lägenhet, hur mycket behöver vi betala till mäklaren? Kan jag förvänta mig 1 miljon förskottsbetalningar från min nuvarande lägenhet? Behöver vi betala skatt för detta?
Vad är den typiska kostnaden för att sälja en lägenhet? Jag vet att vissa hyr möbler för att besöka, hur mycket skulle det kosta och rekommenderar ni det? Hur mycket brukar städningen och flyttningen kosta?
Vad är den typiska driftsavgiften för en villa? Nu betalar vi 4000kr månadsavgift till vår förening. Hur mycket driftsavgift kommer en villa på 150 kvm att kosta varje månad?
Rekommenderar du att köpa den nya villan/lägenheten först eller sälja vår nuvarande först?
Jag förmodar att du menar “inom tre år”. Eller pratar vi om adoption? Hursomhelst, bra med bakgrundsinfo:
Det skiftar väl lite i dagsläget, men några procent skulle jag säga. Kolla lite hos olika mäklare vad de själva skriver. Bor ni attraktivt så vill ni ju att de har incitament att få upp priset och inte bara göra en snabb affär (tänker jag). Home stageing och så’nt är ju olika beroende på var ni bor, vad som anses “normalt” osv. Ibland ingår det hos mäklaren. Städning kan man göra själv eller ta in. Jag har svårt att se att flyttstädning skulle vara så dyrt. Ibland ingår även detta i mäklarens “paket”.
Skatten bör ni kunna skjuta upp när ni skaffar nytt boende. Googla på uppskov eller avvakta kloka svar längre ner i tråden.
Bortser vi från lånet utan bara tar vanlig drift i form av uppvärmning, sophämtning, vatten och avlopp etc så skulle jag säga att 2500-3500 i månaden är rimligt att räkna med. Sedan spelar ju innetemperatur, läge i landet, om ni ska ha uppvärd spapool och liknande, in.
Det där får ni avgöra. Men jag hade nog försökt få till försäljning först med tanke på hur mycket ni redan har lån på. Det är en annan sak om man har kontanter löst s a s.
Tack så mycket för ditt utförliga svar, detta är till stor hjälp!
Ja, jag menar inom tre år.
Om du inte har något emot en fråga till, kan jag fråga vad är betalningsprocessen för att köpa en ny villa? När vi köpte den nuvarande lägenheten måste vi betala 10% handpenning efter att vi skrivit på kontraktet, men nu har vi förmodligen inte 10% om vi inte säljer vår lägenhet. Betyder det att vi måste sälja först?
Jag flyttade från hyreslägenhet till villa, så jag har sämre koll på ordningen. Men jag hade slagit en signal till en mäklare och frågat. Men i princip behöver ni ju ha handpenningen till huset och behöver ni sälja för att få loss den måste ju i praktiken kontrakt på lägenheten vara skrivet.
Det är för länge sedan jag köpte min bostad för att jag ska minnas när betalningen drogs, men jag tror att det var i samband med kontraktsskrivning och det var i sin tur fyra månader innan tillträde.
Du kan köpa huset först, och ta lån på handpenningen. Sen kan ni sälja lägenheten och använda den handpenningen för att lösa av ert lån.
Välj själv hur ni ska gå vidare, antingen köper ni först men då blir risken att ni inte får ut vad ni vill för den nuvarande lägenheten eller i värsta fall att ni inte får sen såld öht.
Gör du tvärt om och säljer först så är risken att lägenheten ni köper har ett inflyttningsdatum som ej matchar.
Har man bra marginaler så tycker iaf jag att det är rätt att köpa först.
Ta kontakt med några olika mäklarfirmor som har annonser/objekt som ni själva tycker ser bra ut. Vem säljer mest i området etc? Mäklaravgiften kanske ligger kring 50 000- 60 000 kr, men som det mesta så är det förhandling. Ni kommer behöva skatta på vinsten på bostadsförsäljningen när ni deklarerar.
Homestyling kan kanske ge lite extra på rätt lägenhet men mycket går ju att göra själv om man har öga för sånt. Mäklaren säger säkert till om den anser det vara en bra idé. Städ och flyttfirma däremot är enligt mig värt sina 10-15 tkr alla gånger när väl är dags att flytta.
Räkna inte med att det blir så mycket billigare än 4000:- i månaden att bo i villa. Helt plötsligt kommer ni bli varse vad som låg i den där avgiften
El/uppvärmning (här kan det diffa mkt beroende på huset och systemet för uppvärmning)
Vatten/avlopp/sophämtning
Bredband/tv
Försäkring
Avgift till ev samfällighetsförening för väg eller liknande
Ränta/amortering också att ta i beaktande såklart även om det inte är ”drift”
Likaså avsättning av pengar till kommande underhåll
Säljer ni först vet ni hur mycket pengar ni har att röra er med exakt men behöver också hitta ett nytt boende relativt kvickt eller mellanbo nånstans. Finns det gott om boenden ni kan tänka er på marknaden kanske det kan vara nåt, alternativt om ni känner att er lägenhet kan vara svårsåld.
Köper ni först och säljer sen blir det lite stressigt i andra änden, ni behöver få till en affär ni är nöjda med på ert nuvarande boende. Jag tror inte det är nån dum idé att förbereda så mycket som möjligt och sen när ni väl köpt huset bara behöva be mäklaren att ”trycka på knappen” för att starta upp försäljningen.