En viktig del av praktisk säkerhet är att ha flera “lager” av säkerhet, och då ska man inte underskatta värdet av att t.ex. sätta en klisterklapp framför laptopens webcam
Finns webcam-skydd med en liten skjutdörr för många laptops. En klisterlapp funkar också (och kan se snyggare ut) om man inte använder webcamen så ofta.
Har man en stationär dator med webcamen på skärmen kan man ofta vinkla bort den när den inte används (ljudupptagning kan ju fortfarande ske dock).
På vissa laptops (även om det börjar bli ovanligt nu?) finns det en fysisk knapp som stänger av webcam och/eller micen.
Jag har inte lagt till något, jag nämnde autofyll tidigare men du förstod nog inte vad jag menade. Ja då får man copy&paste:a från webbläsaren som du säger vilket är drygt och potentiellt en säkerhetsrisk dessutom då det går att läsa från clipboard.
Problemet där är ju fortfarande om du använder flera plattformar, själv använder jag både Chrome, FF och Brave varje dag både på jobbet och privat.
Ja, det är en lösning men inte nödvändigtvis den bästa för alla. Lite som Lysa, en färdig lösning som passar många men för den som vet man gör kan Avanza vara bättre.
Det jag tycker är allra intressantast är vilken säkerhet banken kräver. Vad har de för krav på oss som investerare? Vilka “säkerhetslösningar” kan de säga att vi måste ha för att våra investeringar ska vara säkra och för att de ska ha ansvaret om något händer?
Jag är inte alls rädd för virus eller olika intrång eftersom jag inte har några tillräckligt viktiga saker sparade för att oroa mig men jag vill inte logga in en dag och se noll på kontot och ingen vet varför!
Hade gärna sett att bankerna la in ett skydd för att överföra stora summor pengar som man kan aktivera. Typ för att skicka 100 000 kr behöver man vänta 2-4 dagar med att acceptera. Skulle skydda mig ifrån det största it-hotet, min impuls i kombination med duktiga säljare…
Ring och hör med dem, inte omöjligt att det finns ett sådant skydd redan så kanske kan du bara justera beloppet. Jag vet nämligen att jag stötte på det när jag skulle göra en större amortering - fick ringa dem för att höja spärren.
Antivirus har jag inte använt på 10 år då jag kör Linux. Gå över till Linux där det i princip inte är ett bekymmer.
Kan rekommendera webbläsaren Brave som har väldigt starkt fokus säkerhet och integritet. Och bygger dessutom på chromium motorn som många webbläsare delar så den fungerar precis som exempelvis chrome.
Angående backup brukar jag försöka hålla det på 3 ställen. 2 fysiska och 1 i molnet, då har man skydd mot både brand och stöld.
Ett bra tips är att se svt:s serie Hackad, finns på svtPlay. Se åtminstone första avsnittet.
Många säger att de inte har några hemligheter och inte är rädda för att bli hackade. Det är ren okunskap, det kan bli ett h****te för vem som helst som blir hackad.
Ett annat scam-tips är att seriösa utskick från sidor som man faktiskt reggat sig på alltid tilltalar dig med namn och inte användarnamn. Det är dock ingen garanti att mailet är genuint bara för att ditt namn står där, men motsatsen kan man vara ganska säker på.
Håller med om detta! Hans podd är väldigt bra.
Han har även bra rekommendationer och test av lösenordshanterare, klientskydd, tvåfaktorsautentisering etc
Är det någon som bytt från 1Password till Apple Keychain?
Jag har själv använt 1Password så länge jag kan minnas. Det har alltid fungerat perfekt. Men, nu har jag uppdaterat dator och tvingas då köpa en prenumeration av 1Password om jag vill fortsätta använda tjänsten. Samtidigt har Apple uppdaterat sin lösenordshanterare och klivit ett stort steg fram jämfört med tidigare. Keychain blir “gratis” då den ingår i Apples ekosystem.
1Password är helt klart mer avancerad men Keychain kanske är tillräckligt bra?
Rolig och användbar tråd det här. Tänker att man väl bör städa bort trackers med något lämpligt verktyg emellanåt. Att inte ha öppen Wifi kanske kan vara en punkt?
Platstjänster bör man väl begränsa i telefonen? Att inte använda jobbmejl eller liknande som konto på molntjänster. När du byter jobb och inte kommer ihåg password blir det jobbigt.
Kan man förebygga att skumma typer skriver sig hemma hos en? Det verkar ju ha hänt lite här och var.
Jag har inga viktiga foton på min telefon. Viktiga foton har jag på papper.
Jag har inga viktiga privata datafiler. Filer på jobbdatorn får it-avdelningen ansvara för. Jag gör det jag blir tillsagd att göra och om inte det räcker så är det någon annans problem!