Jag anser inte heller att en backup till en molntjänst är backup, fortfarande föreligger en risk i att man behöver ha en uppkoppling för att komma åt backupen och molntjänsten kan bli hackad. Dessutom så gillar ju tillverkarna att låsa sina användare till sina tjänster, t.ex. Apple, en företagskultur som ingen borde uppmuntra i någon form.
En riktig backup görs till en fysisk hårddisk som man förvarar avskiljt från övrig hårdvara, har man foliehatten på plats så kan man t.ex. ha en fysisk backup hemma och en på en fysiskt separat plats ifall något skulle hända med hemmet.
Gällande säkerhet i datorns mjukvara så bytte jag för ett halvår sen från Windows till Linux, känns betydligt säkrare och man uppmuntrar inte Microsofts övervakningsfasoner. Bra lösenordshanterare till Linux är KeePassXC.
Alla kontakter i såväl privata som jobbtelefonen sparas på SIMkortet, för några år sedan gick min privata telefon sönder och kontakterna var då lagrade på telefonen, som inte gick att rädda. Sparas dom på SIMkortet så är det lättare.
Utöver detta så sammanfattar Aether detta ämne mycket bra i sin lista.
Jag bytte till Keychain nu när 1Password 8 lanserades som jag inte tycker är lika bra, och buggig tillägg till webbläsaren. Samtidigt som Keychain blivit bättre sista året (t.ex. stöd för 2FA).
Upplever du att Keychain är lika smidigt?
Möjlighet att spara kreditkort/pass/anteckningar etc försvinner men det kanske man kan klara sig utan. Alternativt lösenordsskydda anteckningar istället.
Coolt! Hade helt missat stödet för 2FA via Keychain. Själv kör jag Keychain med extra backup i Strongbox. För 2FA är också Authy rekommenderat, då det är bundet till ditt telefon-nummer och du kan återställa det om du skulle förlora telefonen. Google Authenticator kan man numer exportera från och sen importera, men inget av dem funkar med backup så vitt jag vet. Glömmer man exportera från GA är det kört.
En fundering fick förfrågan från min 2FA kring bekräftelse för bortglömt lössenord för mitt outlook konto. Blev fundersam så loggade in och kollade loggen och hade då ca 400 misslyckade inloggningar under den senaste månaden med IP:en från länder så som Kina, Ryssland, Indien och USA.
Har aldrig varit med om att det skickas förfrågan till 2FA eller att det har varit så många förrut, har jag missat något?
Bara lagrådsremisen, inget beslut om det ska införs ännu.
Samtidigt så har jag stor förståelse för kritiken kring lagen då det är många äldre som i praktiken kommer förlora möjligheten att handla på internet då de saknar bankid.
PTS ser positivt på ansatsen att minska risken för bedrägerier vid e-handel, men myndigheten bedömer att det behövs en kompletterande analys om vilka konsekvenser förslaget har för konsumenter som inte får tillgång till BankID (eller motsvarande) eller har liten förmåga eller möjlighet att använda de metoder för stark autentisering som erbjuds. I promemorians konsekvensutredning framgår att det finns olika sätt att autentisera sig på för att uppnå stark kundautentisering, men eftersom den föreslagna lagen inte ger användaren friheten att välja autentiseringsmetod eller ställer krav på företag att erbjuda alternativa autentiseringsmetoder riskerar förslaget att undanröja möjligheten som vissa användare fortfarande har att e-handla, trots avsaknad av t.ex. BankID. Möjligheten för e-handlare att erbjuda olika sätt för tvåfaktorsautentisering vid kreditbetalning skulle även kunna innebära Finansdepartementet, Finansmarknadsavdelningen, Bankenheten att användare behöver välja e-handel utifrån den lösning för tvåfaktorsautentisering som de behärskar eller får tillgång till.
Eftersom e-handel är så vanligt och omfattande och på vissa områden konkurrerar ut handel i butik kan reglering som utesluter grupper av användare från e-handeln få omfattande konsekvenser för möjligheterna att delta i samhället på likvärdiga villkor.
På samma sätt kommer även personer som inte köper nyare mobiltelefoner bli utestängda från internetköp.
BankID på dosa fungerar väl ändå fortfarande för signering? Och en sån har väl alla hemma. Att inte kunna shoppa ute i bussen känns inte som ett stort problem.
Eller kan man bara signera via BankID på telefon och dator?
Bland 80+ finns många som fortfarande betalar räkningar genom att skicka in bruna girokuvert.
Bankkort särskilt när det går att använda blip fungerar för denna grupp.
Så långt hankar de sig fram.
Däremot tar det stopp när tjänster tillhandahålls på nätet och de blir då beroende av yngre anhöriga.
Typexempel var hanteringen av covidvaccination i region stockholm där befolkningen förväntades använda appen “Alltid öppet”, och naturligtvis krävde den mobilt bankID.