Vad är vettigast för sparhorisont på 10 år?

Tänkte börja investera lite för framtiden och ev. ett husköp lite senare i livet. Har 25000 på ett konto som jag kan leka lite med. Min grundtanke är att ha en sparhorisont på ca 10-12 år. Varav insättning på 500kr per månad.

Hur ska jag göra? Läste lite här Bästa fonderna 2024 | Så väljer du dem och vår lista per bank men det gjorde mig inte klokare för fem öre

Välkommen till forumet.

Om du ska spara 10-12 år föreslår jag globala indexfonder.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Alternativt kan du välja fondrobot och då Lysa som är billigaste.

2 gillningar

Hänger mycket på hur hög risk du vill ta och om det är ok att vänta 2-3 år extra om det behövs.

Kan du vänta så kan man ta högre risk
Tex
Swedbank robur technology
Plus fastighetsfond.

Ett mellanting kan tex vara
Amf aktiefond Nordamerika
Swedbank robur global a

Ser du det som nästan omöjligt och eventuellt vänta om det behövs. Då är det bästa och sätta allt i global fonder eller lysa.

1 gillning

Alternativt en 90/10 portfölj: Alla avsnitt och artiklar

Den ska ha en bättre riskjusterad avkastning. Det finns lite olika åsikter om det dock, så jag bara nämnar det, alla får bestämma själv vad som känns bäst.

2 gillningar

Vill tillägga att eftersom du verkar rätt så osäker på börsen. Rekommenderar jag att du investera allt på tex lysa som sköter allt. Och använd en del av vinsten och investera i fonder själv. Då lär du dig vad som funkar och om du är kapabel till att ta hög eller låg risk. Och skulle det gå ner så är det inte egna pengar du förlorar då.

1 gillning

Som ett riktmärke på vad du kan förvänta dig, beroende på den kapitalvinst du lyckas uppnå.
(25000 startkapital, 500 SEK inbetalning per månad)
Med en låg avkastning (låg risk) 5%, får du ihop ca 118 tkr på 10 år.
Med en högre avkastning 10%, får du ihop ca 165 tkr på 10 år.
Om du är riktigt duktig och framgångsrik/har tur och investerar med hög risk och lyckas väl/har tur med dina investeringar och når 20% avkastning… då kan du få ihop 324 tkr.

Dessa är bara riktvärden framtagen med en enkel formula (se ränta på ränta-kalkylatorer online).

Jag kan tänka mig att vänta 2-4 år extra om det så skulle göra utgången blir säkrare/bättre så absolut.

Är mer att ju högre risk desto större fall.

Tex säg att om 9 år är en fastighetsfond värd 200 000. Du satte in 50 000. 9 året går den ner 50%. Du förlorar 100 000. Och det tar 3-5 år innan det är 200 000 igen.

Över tid kan detta ger mer än lysa och global trots en sådan nedgång. Frågan är hur mycket det fördärvar för en om en sådan krasha händer exakt när man tex vill köpa hus

1 gillning

Personligen hade jag gjort så här om jag vet jag har 12 år på mig.

Satt in jämnt fördelat i

Swedbank robur technology
Swedbank robur global
Plus fastighetsfond
Amf aktiefond Nordamerika
Avanza global.

Sedan efter 6-8 år, om de ligger pluss. Hade jag överfört fastighetsfond och technology till global fonder eller 50/50 global och Nordamerika. När jag ser att investeringar ligger bra och tanken är att köpa hus om 2 år.

Säljer Swedbank robur global a och eventuellt Nordamerika och sätt allt i global.

Bästa är och hålla ett öga på Nordamerika eftersom tidigare har den gått upp och ner samtidigt som tex länsförsäkringar global. Men med nästan dubbel avkastning över de sista 10 åren.

Betyder ju såklart inte att framtiden är likadan. Likadant att om usa ekonomi ändras till det sämre kanske dessa 2 fonder slutar och bete sig likadant. Dvs risken på Nordamerika höjs från 3 till 5.