Vad bör man investera i först?

Hej! Har precis börjat fondspara på Avanza, och undrar om man bör investera i fonder med en högre avgift i början, på grund av att man får tillbaka alla fondavgifter fram tills att man kommit över 50 000kr i sparande!

Att generera Alpha avkastning (Högre avkastning) än sitt index betyder oftast att man tar en högre risk, men kanske kan vara en idé att kolla på nån fond som har inbyggd hävstång.

1 gillning

Jag tänker att många av de fonder som har en högre avgift är oftare aktivt förvaltade och möjligen mindre breda än indexfonder. Och historiskt brukar passiva indexfonder prestera bättre än aktiva fonder.

Kanske det är lika bra att sätta en mer långsiktig strategi och fokusera mer på fondens struktur än att just avgiften är högre? Högre avgift säger inget om fondens avkastning.

1 gillning

Jag tror att det finns en betydande risk att man fastnar i de den där dyrare fonden efter att den slutat vara gratis, antingen för att man tycker att den gått så bra eller för att den gått dåligt och man vill ta igen förlusten innan man säljer.
Jag skulle välja en billig globalfond och hålla mig till den.

2 gillningar