Vilken fond ska man köpa

Hej, jag vill gärna börja investera men är helt ny inom det. Jag har läst på men förstår inte riktig hur allt fungerar. Jag har hört att avanza är bra att börja investera. Och nu till min fråga.
vilken fond är det som man ska välja att köpa i början? Hur kan man se vilka som kommer att gå upp och tjänar mest på?

Om du har hittat till denna sidan “Rika tillsammans” tycker jag det första du kan göra är att kolla lite snabbt vad som finns här. Börja med rubriken upp till vänster på sidan som heter “Kom igång och börja spara”. Läs igenom och du har förhoppningsvis lärt dig massor :slight_smile:

/eric

Som Eric säger, kolla in “Kom igång och spara”, efter det så finns det oroligt mycket bra artiklar här på bloggen som du kan fortsätta läsa vidare på!

T.ex “Fyra-Hinkar-Strategin”.

Att välja fondrobot och kortsiktighet 2-3 år placerade mina pengar på räntefonder vilket man ju inte vill ha och värdet minskade så det gör vi aldrig igen!

• Hur kan man se vilka som kommer att gå upp och tjänar mest på?” - Du kommer få Nobelpris om du löser den gåtan.
  • vilken fond är det som man ska välja att köpa i början?” - Välj en billig globalfond. T.ex. ”Länsförsäkringar Global Indexnära”. Starta ett ”ISK”-konto på Avanza och börja månadsspara i den fonden.