Vi heter Arvid och Oliver och är studenter vid Karlstads universitet. Just nu skriver vi vårt examensarbete om privata investerare och hållbarhetsinformation.
Vi söker dig som investerar på börsen. Dina åsikter är värdefulla oavsett erfarenhet av investerande. Vi hoppas på att få så många svar som möjligt! Enkäten är helt anonym och tar mellan 4-7 minuter att besvara.
Dina svar och dina resultat kommer att behandlas så att inte obehöriga kan ta del av dem. Uppgifterna kommer att bevaras till dess att uppsatsarbetet avslutats för att sedan förstöras. Redovisningen av resultatet kommer att ske på gruppnivå och ingen individ kommer att kunna identifieras.
Stort tack för din hjälp, det uppskattas verkligen!
(Svara gärna även om du inte aktivt använder hållbarhetsinformation i dina beslut, alla perspektiv är värdefulla för denna studie).
Ifyllt men blir lite vinklade frågor och svar därefter.
Om jag köper aktier på börsen spelar det ingen roll om jag köper hållbart eller inte egentligen då företaget jag köper andelar av inte får något för att jag köper aktierna. Endast den som säljer aktierna.( Så länge det inte är nyemission.)
Det kan till och med vara så att om jag köper en fond som har stor andel i ICKE hållbara aktier så kan fonden påverka företaget i den äger aktier av positivt på en bolagstämma. Det går inte att göra om man riktar in sig på att enbart äga företag som redan räknas som hållbara.
Köper jag hållbart så visar dessutom forskningen att min risk ökar då jag utesluter en del av marknaden.
Så jag ser i stort sett bara negativt på att handla hållbart på börsen.
Att frågor kan uppfattas som vinklade är självklart en utmaning i enkätforskning. Därmed har frågorna noga utvalts utifrån tidigare studier inom ämnet. Självklart ger det inga garantier för att frågorna blir felfria, framförallt i de berörda frågorna i enkäten.
Vi uppskattar att du gav dina åsikter, ha en trevlig helg!
Enskilda arter kan visserligen vara bräckliga men tror man att vi människor genom vårt handlande idag är i närheten av att kunna utrota livet på jorden så är man ute på vift. Den sortens hysteri är en av anledningarna varför dagens klimataktivism inte kan tas på allvar.
Jag är emot “hållbara fonder” eftersom jag är forskare i medicin och vet att det alltför ofta lovas runt och hålls tunnt. Dvs “miljörörelsen” har ofta vetenskapligt klent på fötterna, och man betalar en premie för en vara som inte levereras och vars kvalitet man inte kan bedöma. Det är som upplagt för bondfångeri.
I arbetet har en bred definition av hållbarhet tillämpats. Där inkluderande av all typ av hållbarhetsinformation klassas som hållbarhet. Det skulle därmed kunna vara något av alla de saker du listar.
Det finns även studier som fokuserar på vilken typ av hållbarhetsinformation och/eller vilken del som är relevant. Exempelvis i ESG vilken av de olika delämnena som är viktigast. Det är inte fokuset för vårat arbete.
Hej tack för dina reflektioner! Det är intressanta reflektioner och just hållbarhet är svårt att mäta och jämföra på ett rättvist sätt. Försök görs där nya EU direktiv ska komma att gälla kring hållbarhetsrapportering. Det är ett spännande område som troligt kommer utvecklas kommande åren.
Det blir helt riktigt att folk kommer ha olika syn på hållbarhet. Många tidigare studier har jämfört traditionellt investerande (endast riskjusterad avkastning som grund för investeringsbeslut) med de som inkorporerar hållbarhetsinformation.
Intresset ligger i vilka motiv som ligger bakom att använda eller inte använda hållbarhetsinformation. Syftet med arbetet är inte att försöka särskilja vilken del eller vilken typ av hållbarhetsinformation som investerare vill använda. Därmed kommer svaren och följande analyser att bli relevanta för vårt syfte.
Investerares olika syn på hållbarhet och vad det innebär är en intressant fråga som kräver studier som fokuserar på just den frågan.
Tittar man på frågorna i enkäten måste jag svara att hållbart är kasst men det jag då egentligen menar är att sparprodukter som påstår sig vara hållbara egentligen inte bidrar till hållbarhet.
Det hjälper inte att köpa hållbara fonder - bättre är att vettiga aktörer äger andelar i bolag i ej hållbara industrier så att de kan påverkas i positiv riktning.
Sedan är flera frågor i enkäten väldigt generella och skriver inget om att de är kopplade till investeringar så jag antar att de gäller i största allmänhet och inte bara hållbart sparande.
Svårt för mig att i denna enkät visa att jag bryr mig om hållbarhet men inte tycker att så kallade hållbara sparprodukter faktiskt bidrar till hållbarhet.
Jag sitter och svarar nu och kliar mig i huvudet vid fråga fyra. Vad värde är är inte definierat och vad skatt och inflation gör med pengarna är inte heller klart. Men jag väljer att tolka frågan som en kontrollfråga likt hur det formuleras i högskoleprov och liknande.
Kul att det görs svenska studier på detta! Beroende på hur ni tänker analysera svaren så är det bra att komma ihåg att det här forumet knappast är ett representativt urval, varken av investerare eller av befolkningen som helhet. Just hållbarhetsfrågor är något som diskuteras mycket här och jag misstänker att flera hör har en annan uppfattning än de kanske hade innan de kom hit.
Tack så mycket för feedbacken och reflektionerna! Som du skriver är vissa av frågorna av mer generell karaktär och vissa har en tydligare koppling till just hållbara investeringar. Några av frågorna var kopplade till just vilken påverkan man ansåg att hållbara investeringar har, dessa hade kunnat varit formulerade så det framgick på ett tydligare sätt!
Hej tack för din feedback! Som du skriver krävs en kritiskt reflektion kring hur urvalet påverkan möjliga slutsatser. Begränsningar kring urval är en stor utmaning för uppsatsarbeten (framförallt för kvantitativa arbeten), så det ska vi ta med oss!
Om du är intresserad av studier på hållbarhetsinvesteringar i Sverige finns följande bidrag att läsa:
Nilsson, J. (2008). Investment with a Conscience: Examining the Impact of Pro-Social Attitudes and Perceived Financial Performance on Socially Responsible Investment Behavior. Journal of Business Ethics, 83(2), 307–325.
Jansson, M., & Biel, A. (2011). Motives to engage in sustainable investment: a comparison between institutional and private investors. Sustainable Development, 19(2), 135–142.
Löfgren, Å., & Nordblom, K. (2024). Reconciling sustainability preferences and behavior - The case of mutual fund investments. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 41.
Kan bara lägga till på Olivers kommentar så distribuerar vi enkäten till flera olika forum m.m. för att undvika att urvalet blir enformigt. Det är absolut en synvinkel som vi har tagit hänsyn till och funderat på hur vi ska gå tillväga!