Undersökning beslutsfattande bland svenska privata investerare

Hej!

Vi är två studenter som skriver vår masteruppsats inom finans.
Vi söker dig som förvaltar dina egna finansiella instrument och som fattar egna investeringsbeslut då vi vill kartlägga beslutsfattande bland svenska privata investerare.

Enkäten är anonym och resultaten kommer endast att användas i vetenskapligt syfte i vår uppsats. Enkäten behandlar 15 frågor och tar cirka 4 minuter. Du kan vara säker på att dina personuppgifter behandlkas anonymt och att undersökningen utförs i enlighet med GDPR-regler.

Länk nedan:
https://jibs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_bdPQNIe2cSDdrX8

Tack på förhand!

Gällande frågan “Vilka är dem främsta faktorerna till att du har valt att diversifierat ditt innehav geografiskt?” saknar jag svarsalternativet “för att svenska alternativ saknas”. Tror många skulle föredra att köpa ex. guld-ETC:er i SEK om de kunde.

2 gillningar

jag tänkte också på den frågan.

1. Vilka är dem främsta faktorerna till att du har valt att diversifierat ditt innehav geografiskt? Givet nedanstående faktorer, markera de viktigaste för dig (max 3 st)
    Vänligen bortse från avkastning, utdelning och dylikt

Här skulle jag vilja se fler mer lämpliga alternativ som exempelvis “riskspridning” och “forskningsbaserat bra”.

Annars en bra enkät! Ni är på rätt forum!

5 gillningar

Håller med, huvudalternativet för dom flesta lär vara just riskreducering, eller ökad riskjusterad avkastning. Men det fanns inte med :frowning:

3 gillningar

Håller med ovanstående, frågorna om diversifiering saknade bra alternativ. Jag struntade i att svara på dem, gick bra att skicka in ändå.

4 gillningar

Håller med ovanstående. Sen blev jag lite fundersam på om det räknas som om jag har utländska innehav om jag köper en svensk fond som matar utländska bolag?

Investerar ju då i svensk fond så att säga. :sweat_smile:

4 gillningar

Håller med ovanstående

Samma här, saknade svarsalternativ på två frågor. Jag har den geografiska spridning jag har för att jag tror att det ger den bästa riskjusterade avkastningen

Kanske kan vi få en kommentar från TS @claras vad det finns för tanke bakom alternativen? :slightly_smiling_face:

Jag gissar på att ni har hittat teori till eran kandidat som ni försöker få bekräftad genom att vinkla frågorna på detta sättet? Tänker att ni vill hitta mer “mjuka” och politiska värden för varför vi placerar som vi gör?
Kanske gäller det för gemene man men på detta forum har vi en mer “kall” syn på just sparande. Det ska vara som att se färg torka haha :slight_smile:

Om ni behöver hjälp med teori eller annan del av eran uppsats så är jag och kanske även många andra här inne villiga att bolla med er! Isf, hör av er!

Enig. Jag investerar i utländska värdepapper av just de skäl du nämner. Som det är nu går det inte att svara på frågan.

1 gillning

Tack för era kommentarer och inputs, vi kommer att ta dessa i beaktning när vi sammanställer resultaten i uppsatsen! :slight_smile:

1 gillning

Jag valde att inte svara eftersom mina alternativ saknades.

Som flera redan varit inne på så saknas alternativ som många på det här forumet skulle ställa sig bakom. Jag stannade på fråga 11 och kom inte vidare, av två anledningar:

1. Anledningen till att jag diversifierat mitt investerande geografiskt handlar om att jag tror att det ger mig bäst riskjusterad avkastning. Precis som att jag inte lägger hela mitt sparkapital i en aktie kommer jag inte lägga det i ett land.
  2. Vad menar ni med att bortse från avkastning? Det är en av de viktigaste faktorerna som avgör hur jag placerar mina pengar.

Om ni är villiga att uppdatera svarsalternativen trots att enkäten redan öppnat återkommer jag gärna med svar. Ursäkta om jag framstår som torr och bitter.

” 11. Vilka är dem främsta faktorerna till att du har valt att diversifierat ditt innehav geografiskt? Givet nedanstående faktorer, markera de viktigaste för dig (max 3 st)

Vänligen bortse från avkastning, utdelning och dylikt”

Hej hur gick det för er med undersökningen? :slight_smile: