Får du ofta FoMO när det kommer till investeringar?

Hej alla investerare!

Jag och Jack Björkqvist studerar sista terminen på Civilekonomprogrammet vid Jönköping Internationella Handelshögskola och skriver just nu masteruppsats inom finans. Vi undersöker svenska småsparares Fear of Missing Out när det kommer till investeringar och vilka faktorer som kan påverka. Genom att besvara enkäten som tar ca 5 minuter så hjälper ni oss att få en bättre förståelse för konceptet Fear of Missing Out. Som deltagare i enkäten är man anonym. Vi är oerhört tacksamma för alla svar vi kan få!

Enkäten når ni på: https://jibs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3xcSwP3BgzEV0KW

Tack på förhand!

4 gillningar

Redan andra frågan blev jag förvirrad. “Är din portfölj förvaltad av någon annan än dig själv?”. Jag har flera portföljer, varav en Robot, så Ja och Nej. Men alternativet fanns inte så jag svarade Ja och tested avbröts.

Jag började om, och tänkte, större delen är ju inte förvaltad av någon annan, så jag svarar Nej. Testet avbröts…

Något fel?

1 gillning

Haha, lycka till med att försöka få forumet nöjt med en undersökning. Jag har efter tre år fortfarande inte lyckats med undersökningar bestående av en fråga. :rofl:

Skämt åsido, återkom med svar här i tråden när ni är klara med er uppsats. Lycka till!

5 gillningar

@janbolmeson Vad svarar du? Är din portfölj förvaltad av någon annan? :wink:

Jag svarade “Nej”, att den förvaltas av mig. Tänkte att alternativet är att jag hade haft pengarna hos en rådgivare som väljer åt mig.

Och Lysa? Du har ju större delen av pengarna där. Jag påstår att de pengarna förvaltas av någon annan än dig själv :slight_smile:

Fattar hur du tänker, absolut. Jag tänker med Lysa att jag har valt “hela höstacken” och Lysa är mitt redskap för att exekvera det.

Och där har vi problemet med undersökningar. Det får inte finnas någon som helst möjlighet till personliga tolkningar. I det ögonblicket blir resultatet av undersökningen lika värdefull some en drogad apa som singlar slant :).

2 gillningar

Jag trodde de kastade pil… :hear_no_evil:

1 gillning

Förvaltar man sin investeringsportfölj själv så är det precis som @janbolmeson skriver, att man tar sina egna köp och säljbeslut och inte har en rådgivare som gör det åt en. Men frågan kan absolut förtydligas, så tack för kritiken. Att testet avbröts är för att varje respondent kan endast göra enkäten en gång.

Ifyllt… och det gick ju snabbt. :sweat_smile:

1 gillning

Otroligt spännande undersökning! Fyllde i och gick smidigt och snabbt. Tror denna forskning behövs mer inom detta ämne, otroligt intressant. Fin Enkät!
Hoppas arbete går bra för er!