Hjälpa till i forskning och ha chans till presentkort? Se hit!

Hej! Vill du bidra till forskning om beteendefinans och ha en chans att vinna ett presentkort på 200kr? Då är detta något för dig!

Jag och min uppsatspartner studerar Civilekonomprogrammet vid Linköpings Universitetet och skriver just nu vår magisteruppsats som handlar om beteendefinans och beslutsteori. Genom att svara på enkäten nedan kan ni hjälpa oss med vår studie och bidra till forskning inom beteendefinans - ett ämne som är av stort intresse för investerare.

Enkäten tar ungefär 10 minuter att svara på. Svaren är helt anonyma, och ämnas bara användas i syfte att svara på uppsatsens forskningsfrågor. Du har inte bara en chans att hjälpa oss samt vidare forskning genom ditt deltagande, du har även möjlighet att vinna ett riktigt fint presentkort. Presentkorten är på 200 kr styck och lottas ut till fyra personer, och presentkorten kan användas i fler än 150 butikskedjor.

Stort tack på förhand! Bästa hälsningar Erik & Karl.

För eventuella frågor kan ni kontakta oss här i tråden, eller på:
erile079@student.liu.se
karax680@student.liu.se

Tips! Skippa lotteriet, finns gott om oss här på forumet som gärna hjälper till utan den aspekten. :blush:

(Sen är det troligen inte lagligt med lotteri, om ni saknar tillstånd.) :see_no_evil:

1 gillning

Den svenska lagstiftningen skilde på lotterier och tävlingar, men den 1 januari 2019 kom det en ny lotterilagstiftning. Den nya lagen innebär att du inte behöver ha något tillstånd för att arrangera tävlingar där en vinnare lottas ut.

Är du säker? Tog en snabb googling och hittade ovanstående.

2 gillningar

Ah, då har det uppdaterats. Tack för info! Kollade i samband med ett lotteri jag tänkte anordna 2018, men tävling var ok då. Men lotteri va inte det.

Blev mest nyfiken på hur man lottar ut till de som medverkar när det är anonymt? :grin:

Så nu kommer jag påstå att jag har deltagit och förväntar mig att vara med på utlottningen :clown_face:

Du fyller i en email på slutet, antar att de slumpar mellan dessa.

3 gillningar

Då är det inte anonymt längre :grin:

Alltid kul med enkäter :blush:. Den här var dock klurig eftersom jag i sann Rika Tillsammans-anda sparar i indexfonder och sällan bekymrar mig för huruvida enskilda aktier går upp eller ner.

2 gillningar

Hej, kul att ni skriver uppsats!

Tänk på att detta forum innehåller en mycket stor del av fondsparare som ofta ogillar investerande i enskilda aktier och aktivt förvaltade fonder. Därmed behöver ni många andra personer som också svarar på frågorna, för att ni ska kunna göra någon slags generalisering. Vilken grupp av personer är det ni utformar er frågeställning kring?

Fråga 10 kunde också varit lite bättre utformad om svaret var 1100 kr i frågan istället för 1020. Då kan man se om personerna förstår ränta på ränta.

Nu har jag inte sett frågorna, men det blir en enorm bias när man går ut till vissa personer (som t.ex. detta forum, och de som väljer att svara). Man kommer inte kunna dra några som helst slutsatser från de svar som man får in.

Studenterna får nog fundera en gång till. Men, det är så utbildning ska gå till. :slight_smile: