Hej,
Jag har tidigare nämnt här att jag har mycket spridda skurar med aktier/fonder/ETF’s osv.
Jag är 57 och tänker pensionera mig vid 62 om jag inte blir uppsagd innan. Anledningen är att jag har ITP2 och hoppas på kollektiv slutbetalning.
Borde jag samla ihop besparingarna i fonder eller ska jag gå all in i lysa eller fonder på avanza?
Nu köper jag
Lite Lysa 50/50, 70/30 och 100/0 aktier
Lite avanza Auto 5 och 6
Lite avanza zero
Lite Ethereum / BTC ETF’s
Lite Wisdom physical gold
Lite Uran ETF
Lite en drös aktier i volvo, Ericsson, SAAB eller annat jag blir sugen på ~30 aktier varav vissa har varit katastrof
Lite amerikanska REIT för avkastning i en KF
Som ses har jag alltså ingen strategi alls känns det som. Jag tänkte leva på utdelning som komplement till pensionen och sälja av när jag behöver ny bil eller renovera huset.
Hur tycker ni jag ska rensa upp detta träsk?
Allt in i Avanza, nu når jag snart 3m för privat banking eller in med rubbet på Lysa?
Har jag alls nytta av privat banking??
Tips mottages tacksamt
Om jag kömpar lite så kvalar jag inte på Avanzas privat banking, tror jag behöver spara ett halvår till det - är det ett bra alternativ eller gör Lysa samma jobb?
finns några risker med Lysa?
Att någon ser till att jag inte gör något dummt.
Jag var med i hela nedgången i pandemin som exempel, borde sålt men hade tyvärr annat att fokusera på. med PB hade någon annan haft ögonen på mina pengar som jag hoppas vill mig väl, ingen anledning annat än det.
Är det inget att sträva efter eller vad är det generella rådet?
Samla ihop allt på ett ställe. Så du får överblick!
Välj något hållbart och med en risknivå som passar din situation. Tex en 60/40 portfölj. Antingen Lysa med den risknivån eller bygg en egen på tex Avanza. Glöm inte en bra buffert också
Hade du verkligen fått den typen av rådgivning då? Du tänker att någon hade ringt upp dig och gett dig personlig hjälp för att det händer grejer på marknaden?
Stämmer det att du känner en stor osäkerhet kring investeringar? Jag tycker mig läsa det mellan raderna nämligen. Har du lyssnat på Rikatillsammans-podden någonting?
Jag ställer en del frågor eftersom jag försöker förstå vilken hjälp vi i forumet kan ge dig.
Jag anser att du gjorde helt rätt som inte ändrade något under pandemin. Jag sålde inte heller något. Hur ska man kunna veta när det vänder? Börserna var ju tillbaka extremt snabbt. Tänk om man hade sålt nära botten och sen missat uppgången. Vilken katastrof det hade varit. Det viktiga med börsinvesteringar är att man är långsiktig. Det som händer enstaka månader eller år är bara brus. Eller som man brukar säga:
Jag tackar för input.
Buffert har jag på ett avanza-konto jag tänkte ha till husbil men hunden är åksjuk så det lär inte bli något köp det ger 3.5%.
Det håller mig flytande 18 månader.
Jag får överväga som du säger att sälja allt och hoppa in i Lysa 75/25 eller kanske avanza auto 5 (alt 4 då jag tänker pensionera mig snart).
Är det smartare än LF Global index eller Avanza Global där jag petar in det mesta nuförtiden?
Ett alternativ kan ju vara att behålla både Avanza och Lysa när det ändå gäller dina livsbesparingar. Jag gör så och tycker det känns bättre att inte lägga alla ägg i samma korg även om riskerna är små. Då tänker jag mest på att hemsidor kan ligga nere osv. Jag har främst globala billiga indexfonder på Avanza, i Lysa även en räntedel vilket jag tycker är svårt att fixa själv. Sen har jag även en global indexfond i storbanken. Som jag förstår det är fördelen med PB kanske främst bolånet, vet inte hur viktigt det är för dig? Du kan ju också snegla på Lysas avgiftstrappa som jag bifogar, detta gällde iaf för två år sedan.
LF Global vs Lysa. De har samma funktion, de är diversifierade och bra.
Lysa är bredare och sköter ombalansering, fördelning osv automatiskt.
LF är mindre bred och du får sköta fördelning själv i portföljen med ombalansering osv. Men den är billigast. Jag personligen kör denna.
Men om du bygger portfölj själv så kan du tex ha
60% LF Global
40% AMF Räntefond Mix
Okey,
Jag tycker det låter som att Lysa och LG Global ger typ samma investering på aktiesidan. Håller med att räntor är krångligt så kanske håller mig till Lysa eller någon Avanza Auto för sådant.
Sälja av investor, XACT högutdelande, Volvo, SSAB, SAAB och allt annat man köpt kanske är smartast i längden.
Vad gäller PB så är jag inte så räntekänslig, jag har inte betalat in lånen för jag tänker det kan vara bra att kunna frigöra pengar utan att behöva låna upp om något dyrt skulle inträffa. Jag har hört att banken kan vara knusslig om man inte har någon lön när man ska låna.
Nja, enligt mig är det ganska stor skillnad. Om du vill investera någorlunda liknande Lysa på aktiesidan så behöver man komplettera LF Global med en tillväxtmarknadsfond, småbolagsfond, sverigefond, och få bort mycket av exkluderingen i LF (om du vill jämföra mot Lysa Bred).