Hej!
Det dök upp en intressant fråga i mitt huvud.
Jag undrar vad som händer med bostadsrätt om det försöts i krig eller under oroliga omständigheter? Täcker försäkringen eller förlorar man allt man har betalt?
Hej!
Det dök upp en intressant fråga i mitt huvud.
Jag undrar vad som händer med bostadsrätt om det försöts i krig eller under oroliga omständigheter? Täcker försäkringen eller förlorar man allt man har betalt?
Om en rysk bomb skulle landa ppådin lägenhet skulle jag gissa att det inte täcks av din försäkring. I USA har man någontong som kallas för “act of god” som bolag kqn hävda vid extraordinära händelser. Jag skulle gissa att det finns något liknande här också.
Du menar force majeure?
Min gissning utifrån det jag har förstått är att om man blir av med sin bostad så kommer det inte täckas av en försäkring men man kommer ha kvar skulden (om inte regeringen gör någon amnesti). Så verkar det i alla fall fungera Ukraina som jag har förstått det just nu. Så lose-lose utifrån ett privatperson-perspektiv.
Nu läste jag lite grann om det, visste inte att det fanns en sådan lag
Tack för ditt svar, så om man har amorterat stor del av skulden så förlorar man alla pengar men skulden är fortfarande detsamma?
Det blir knappast bättre med en villa.
Säkrast är det om man har boendet under jorden likt Putins hem just nu 
. Istället för att bygga upp i höjden kan man gräva ned åt andra hållet istället. 
.
Ja, det är min tolkning. Om du har en bostadsrätt för 3 Mkr och har 1 Mkr i lån och den sprängs. Då kommer du ha en bostadsrätt värd 0 kr och 1 Mkr i lån.
Sedan är det väl inte orimligt att det kommer något skuldsaneringsdirektiv, men att man kommer göra en ekonomisk förlust är väl nästan garanterat. Å andra sidan är det ett ofta det minsta problemet i en krigssituation där man tidsperspektivet är timmar och då hamnar sådant rätt långt ner på viktighetsskalan.
Jo klart, då är det ju inte prioriterad. Jag var bara nyfiken om hur det skulle bli. Så iallafall är det bättre att ha bostad med tomträtt, då kan man ändå bygga ett nytt hus om det skulle var så om man jämför med bostadsrätt.
Jag tycker tvärtom, om villan sprängs så kan man ju senare bygga ett nytt, men med bostadsrätt vet jag inte hur man gör. Men jag tror att det är mer komplicerat.
Tänker att skillnaden ligger ju i att du inte äger din bostadsrätt, utan bara en rätt att bo. Således blir det ju upp till föreningen att bestämma vad man vill göra. Lite samma princip som med villan, bara fler personer att komma överens med.
Därför håller jag med till hyresrätt och 0% i lån. Max 3 mån uppsägningstid och då är man fri som en fågel.
. Så klart om man överlever
.
Haha det är den största frågan.
Ja precis,
officiellt tror jag det kallas force majeure, men när jag har pratat med amerikaner på nätet har dom använt uttrycket “act of god”. Båda skall (såvitt jag vet) innebära samma sak. Men force majeure är väl den oficiella termen.
Amerikaner är sopor på franaka termer, så de kör med lite egna grejer för att folk (där) ska fatta.