Vad händer om värdet på huset crashar?

Jag har en bostad med ett lån nu. Jag tror att i USA så fungerar bolånen lite annorlunda. Om värdena crashar kan det bli att man inte har råd att ha kvar lånet och förlorar huset…som jag fått det förklarat för mig.

Hur fungerar detta (här i sverige)?

Säg att jag har har ett hus som jag köpte för tre miljoner och tog ett lån på två miljoner. Sen crashar marknaden och huset är värt en miljon.

Jag har ju självklart kvar mitt lån på två miljoner, men utöver det så händer väl inget?

Problemet kommer väl först om jag skulle vilja flytta lånet, ändra belåningsgraden eller något åt det hållet? För det pågår väl ingen form av periodisk “ombildning” av lånen som kan påverkas av en värdeminskning.

Riskerar jag någonsin att en bank säger till mig “Nu har ditt hus gått ner i värde så nu får du inte ha kvar ett så här stort lån. Betala av nu annars tar vi huset”?

Nej. Inte längre i alla fall. Uppsägning av lån - vad gäller? | Konsumenternas

När du lämnat en säkerhet för lånet handlar det ofta om att du pantsatt din bostad för ett bolån. Att huset eller lägenheten gått ner kraftigt i värde kan exempelvis vara på grund av en brand, onormal förslitning, vanvård eller en naturhändelse. Ett ytterligare exempel är att en bostadsrättslägenhet gått ner i värde för att bostadsrättsföreningen misskötts eller gått i konkurs. En allmän prisnedgång är alltså inte ett godtagbart skäl för att säga upp bolånet.

Däremot hjälper ju inte en belåningsgrad över 85% när man ränteförhandlar precis. Bolånet kan ju då inte flyttas! Men så vitt jag vet kan varken bank eller kund omvärdera oftare än vart femte år.

1 gillning

Sen kan man ju undra om en bank får använda ett utdaterat högt värde på ett hus/lgh som grund för säkerheten med god kreditsed och allt vad det heter.

Men till OP: så länge du betalar ditt lån enligt vad du måste så är det coolers.

1 gillning

Tack för svaret.

Jag, verkar ju som att en allmän prisnedgång inte är skäl nog.

Ja… Om det är omöjligt att flytta gör ju förhandlingen tuff… Jag hoppas att det finns något som förhindrar “ockerräntor”. Hoppas att banken inte kan säga “LOL. Du kan inte flytta. Vi erbjuder 400% ränta. Sucks to be you”. :wink:

Detta är även argumentet för att inte binda lånet i olika tider. Då kan du inte heller flytta lånet.

Ptja, det blir väl listräntan som värst och den är ocker skulle jag säga. 3,5% i skrivande stund hos storbankerna :sweat_smile:

Jo… men ge det ett år så är kanske 3.5% en drömränta…

1 gillning

Det är helt säkert ja. Men det är ocker på rörligt idag :slight_smile: Listräntorna på rörligt lär parkera vid 5%+ framöver.

Nej skulle jag säga. Så länge du betalar för dej, så är det inga problem och dom kommer inte börja kräva att lånen ska lösas även om bostadspriserna faller.