Intressant tråd. Jag är ju lite “biased” eftersom jag gjorde ett examensarbete på riskerna med eID som SSO. Det är dock rätt länge sedan.
Lite mer dagsfärsk info om hur jag mitigerar riskerna finns i den här tråden: Kort som inte kräver BankID för internetköp
För övrigt så tycker jag att Cornu har några poänger i den här posten:
Cornucopia?: Tio tips för hushållsekonomisk prepping (cornubot.se)
Personligen kör jag med metoden att riktigt essentiella saker betalas medelst autogiro (försäkringar, el, vatten, värme, huslån) från ett konto som kan ta dessa kostnader utan inkommande pengar i åtminstone tre månader. Överlag bygger min vardagsekonomi på automatisering och det fungerar väldigt bra. Kunde en av mina huvudsakliga banker också fixa att man kan välja automatisk betalning av vissa e-fakturor så skulle det bli fulländat.
Jag har också alternativa inloggningssätt till mina viktigaste banker (som inte förlitar sig på BankID). Jag har också konton i banker som inte ligger inom det Svenska banksystemet.
När det gäller e-legitimation så har jag inte mindre än fyra olika utgivare: Telia, BankID, Freja och AB Svenska Pass. Telia är nog overkill för de flesta, men jag behöver då och då komma åt tjänster där Telia är enda alternativet (don’t ask, I won’t tell).