Freja har fixat så man kan använda sitt eID som ‘fysisk’ legitimation.
Ska även gälla på postnords ombud från och med typ idag.
En av mina banker kräver att man autenticerar sig via BankID…
Hade det problemet när jag förlorade bankid (Swedbanks auto-uppdatering strulade): var tvungen att gå via en annan bank för att lösa det…
De flesta kräver nog det nu för tiden. Vissa banker som jag har, har även en telefonkod.
Hur får man BankID från början då? Jag har fått mitt BankID vid inloggning med bankdosa från början, men om banken inte stödjer det, hur gör man då?
Har man dosa så kan man kvittera ut nytt (på de flesta banker). Vissa (tex Swedbank) kräver engångskoder för att aktivera utökad behörighet. Handelsbanken kräver BankID på kort.
Så, när hela BankID-systemet går ner tar jag fram min gamla Digipass. Kanske dags att undersöka om det ca 8 år gamla batteriet fortfarande fungerar. Annars är det ju bara att ta sig till närmsta kontor och kvittera ut en ny med körkort som identifikation tänker jag.
Precis så är det. Man kan få ett nytt på kontoret, de vill gärna ha den gamla med sig. Numera så motringer de och kollar körkort.
I Swedbanks och Nordeas nya dosor (med QR kod läsare) kan man byta batteri själv, det är AAA-batterier i dem. Finns dock begränsningar där, QR-koden fungerar inte i “dark mode” genom Dark Reader eller med för aggresiv night mode i Windows 10.
Att “bara gå till banken” låter ju inte direkt som en generisk lösning om BankID kraschar för hela Sveriges befolkning - som var min utgångsfråga. Antalet öppna bankkontor som är till för kunder minskar för varje dag. Tänk om 3-5 miljoner svenskar behöver en ny bankdosa relativt direkt för att kunna hantera sin vardagsekonomi, tror ni bankerna kan pytsa ut lika många dosor på några dagar? Eller ens bara ha möjlighet att ta emot alla besök? Det finns inte mer än cirka 1500 bankkontor, hur många av dessa som tar emot besökare vet jag inte. Jag tycker det låter otroligt. Lägg till att det råder global leveransproblematik så alla dessa dosor som ska komma från Kina?
Utöver nischbanker som bara kör sparkonton etc så är det väl få som inte bara använder BankID som SSO utan enda inloggningsmöjligheten?
Jag har dosor till SEB, Swedbank, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Handelsbanken, Marginalen Bank. Utav dessa så var det nog endast Marginalen som inte hade onboarding via dessa per default. Skandiabanken använder engångskoder i kombination med certifikat som alternativ till BankID. Ica Banken har jag inte konto på men de erbjuder också olika dosor. För de dosor som inte har utbytbart batteri (och som inte används) så kan man tänka att batteriet håller ganska länge.
Du har väldigt rätt i att BankID har blivit systemkristiskt inom bankväsendet. När det gäller offentlig verksamhet så ser det betydligt bättre ut nu, t.ex. Skatteverket, Försäkringskassan etc.
Personligen hade jag inte drabbats så mycket, men vissa av mina fordringsägare kanske inte lyckas få betalt om jag inte kan betala med kontanta medel.
I min lilla värld (har ändå jobbat med IT i över 20 år) är alla digitala tjänster relativt sårbara och står inte pall för lite yttre påverkan i form av EMP, krig etc. då ramlar vi snabbt tillbaka till fysiska saker som papperspengar, guld etc som fungerar utan elektricitet och internet.
Vi svenskar har en överdrivet naiv syn på att alla är snälla och att krig och annat elände inte drabbar oss, och tycker således att det är smidigt att slippa allt “krångligt” som mynt, sedlar, inbetalningskort, fysiska id-kort med fingeravtryck etc.
Det är en smärre katastrof att det inte skulle vara möjligt att att gå ner till ICA och handla med sedlar vid ett längre strömavbrott. Hur ska folk få mat? Ska vi börja slåss om den, bryta oss in i närbutiken, eller stå med mössan i hand vid ett av statens soppkök? Gissa hur många av dessa som tas över av gäng och klanherrar med obegränsade våldsresurser, när svensken står där hungrig och knyter näven i fickan och muttrar “inte acceptabelt”.
Man får givetvis ta detta i olika steg, och klanherrar som springer lösa på våra gator är givetvis ett ganska drastiskt scenario, men hackerattacker som sänker internet helt eller delvis i några veckor kan göra nog så stor skada. Oavsett hur smarta system man skapar förförvaring av t.ex. kryptonycklar finns det alltid någon som är smartare, eller ser till att använda våld och tvångsmedel på rätt sätt för att få sin vilja igenom.
/H
Apropå BankID och naivitet:
Vet inte hur många sådana här “notiser” eller artiklar jag har sett genom åren.
Övergången till att använda BankID som SSO för banker (samtidigt som många uppmanades skaffa BankID för att deklarera, försäkringskassan osv osv) har hanterats väldigt klumpigt och släpphänt. Man borde ha en explicit opt-in för att tillåta det, speciellt för banker där uttag / överföringar till andra konton än ens egna är möjligt. Tänk vilken massa lidande som speciellt mer utsatta hade sluppit.
Visst är det lite bättre implementerat idag (åtminstone på sina håll) men det lämnar mycket i övrigt att önska.
Jag kom att tänka på en gång när jag blev uppringd en lördagsförmiddag!! av en kille, från Stockholm (08-nummer) som påstod att denne jobbade på Länsförsäkringar och han ville verifiera ett större köp jag hade gjort (en dator). han uppmanade mig att bekräfta att jag var jag genom att jag skulle logga in med mitt mobila bankid. Jag var 100% säker på att det var en bedragare.
Det tog många och långa redogörelser från honom samt att jag kollade upp numret han ringde ifrån innan jag litade på att han var han (han fick redogöra för mina lån, mina summor på kontot etc, sådant som endast någon med tillgång till min bankinfo hade kunnat veta. Först då accepterade jag att det var ett korrekt samtal.
Detta var kanske 4 år sen, men jag kan ju tycka att man borde som bank tänka sig för lite när det är så mycket bedrägerier i omlopp, att ringa kl 9 en lördag och be någon logga in med mobilt bankid är inte speciellt lyckat…
/H
Finns det tillfällen då BankID-appen inte berättar vad som ska göras?
”Jag identifierar mig hos …”
vs.
”Jag godkänner uppdragen …”
Skulle det sista dyka upp när ”banken” ringer borde de flesta se att något inte stämmer.
Jag förstår att det finns en skada vid identifiering/inloggning också, även om hyfsat begränsad med kontonummer, saldon, e-fakturor, och andra uppgifter som kanske kommer ut.
Ekonomiekot extras avsnitt idag handla just om vad som händer när systemet slås ut. Min korta summering av avsnittet är att det just nu inte finns någon bra backup, och om det skulle ske något så kommer de andra systemen som fortfarande fungerar bli överbelastade. Det gäller även kontanter.
Stora problem för storbankerna – strul med kortbetalning (omni.se)
BankID fungerar idag, däremot så verkar få (om några) digitala betalningar fungera hos stora kedjor. Vare sig Ica eller Coop kunde ta emot kortbetalningar från kl 07 och åtminstone efter kl 10 idag. Många frustrerade i kön. Jag hade kontanter så jag klarade mig.
Swish ska tydligen inte fungera heller för somliga…
Och så eftersträvar folk det kontantlösa samhället…
En liten notis!
Bank-ID har stora problem idag, så det är inte fel på bara din app. Jag trodde det först.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stora-storningar-hos-bank-id
En del saker går att göra med Frieja eid
Har inte det alternativet, men har kontanter, så bör klara mig tills det är lagat.
Har inte kunnat använda på hela dagen när jag försökt logga in på olika tjänster.