Vad händer när BankID kraschar?

Problemet är att BankID numera även används till allt möjligt annat än att bara för sin Internetbank.

1 gillning

Kivra, onlineapotek, SKV och ibland postleveranser är tjänster där Bank-id används.

Inte jättekul att få slut på medicin och inte kunna beställa online om man har långt till närmsta fysiska apotek. Likaså kan kallelser och annan viktig information missas om man inte kommer in i Kivra.

Så hoppas de har bra backup-system den dagen de blir hackade.

En pusselbit i detta tror jag är den statliga e-legitimation som är på gång. Den bör kunna bli en bra back-up. Har inte satt mig in i den föreslagna lagstiftningen än så vet inte hur det ser ut med t ex obligatorium för privata aktörer.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation

1 gillning

Inga problem eller svårigheter att idag göra feltoleranta system. Inte dyrt heller.
Och för en så enkel funktion som BankID borde det vara självklart att göra det och ha geo-redundancy. Dvs göra funktionen som ett distribuerat system utspritt över flera städer.

Eventuella HW-fel och strömavbrott mm som inte samtidigt drabbar alla städerna gör att BankID så är upp och går.

Systemet kan då vara upp precis oavbrutet iom att uppgraderingar görs på en nod i taget.

Men det verkar inte vara det man gjort. Eftersom vi sett att BankID kan vara nere. (Troligen några dyra konsulter som gjort en mindre lyckad lösning).

Helt rätt. 1177 exempelvis. Jag påpekade bara betalning av räkningar, som är det lilla problemet.

Mitt senaste bekymmer som låste en dosa var att jag glömt kodennför att den inte använts på så länge. Det kan handa den bäste… tydligen. :sweat_smile:

Ja, inte helt lätt… jag kör samma som på mitt bensinkort…:slightly_smiling_face:

Jasså är du den bäste där ser man :smiley:

2 gillningar

@Anonym måste få nån utmanare ibland. :sweat_smile:

1 gillning

Sverige ligger före med bank id jämfört med övriga världen, det är helt klart. Men, som utlandssvensk tycker jag att det är lite konstigt att bankerna har fått sånt enormt infllytande i Sverige med bank id. Och jag är inte säker på att det funkar så väl för äldre med lägre teknikförståelse/svårare att lära sig nytt.
Men, jag kan ha missat något, har ju inte något bank id själv.

Det bästa hade varit om det fanns ett parallellt statligt alternativ också, helt frikopplat från BankID. Då hade man haft redundans om ett av systemen inte är tillgängligt.

Många banker har en dosa för att logga in på banken. Jag har en sån. Sen tror jag säkert många både glömt var de lagt den och vilken PIN kod den har :sweat_smile:

Sen har BankID väldigt hög säkerhet. Så det är nog snarare andra problem som skulle sabba det, typ strömavbrott eller problem med uppkoppling.

Som jag nämnde högre upp i tråden är detta på gång, tror också det är ett bra och viktigt komplement.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation

5 gillningar

Hos Nordea spärrade man alla dosor.