Jag har (återigen) insett att min placeringsstrategi är den rätta för mig men samtidigt lärt mig att den kräver mer mental styrka för att jag ska våga följa fullt ut. Det är en träningssak och jag jobbar på det.
Pengar är till för att användas!
Jag kan vara dumsnål och har ibland svårt att använda det jag sparat men efter två pandemiår med mycket självvald karantän så slog vi på stort. Drygt en månad i södra Sydafrika med bra flyg, privatguide under ett par veckor och riktigt bra boende hela tiden. Det kostade men det var det värt - så glad att det även efteråt känns helt rätt (trots att både resan och börsens nedgång minskat de totala placeringarna). Nu gäller det att hålla i och fundera på vad vi ska satsa på 2023
Nej, jag tror inte på “mest kvar när en dör vinner” men ibland har jag nog levt så
Mina tale aways för 2022 är blandad kompott med en del förstärkta insikter
-
Hur snabbt (nästan) alla insåg vår gemensamma värdegrund i form av frihet och demokrati när vi yrvaket slog upp ögonen till en ny värld den 24 februari. Imponerande hur samhällsstämningen kan ändras på ett ögonblick på en hel kontinent. Visst, vi är inte överens om allt, långt därifrån, vilket är precis hela poängen, som leder in på …
-
Att hur jobbig, småkornad och kortsiktig jag än kan uppleva demokratin vara ibland, så är det inget alternativt med autokrati eller något annat system där inte folket till syvende och sist styr. Förhoppningsvis har Putin och Xi bevisat det en gång för alla.
-
Att bara för att dåliga saker inte ”får” hända så händer de. Vi har fått mycket av den varan senaste tiden. Pandemi. Krig. Inflation på generations högsta. Höga/normaliserade räntor. Boprisfall. Börsfall. Det kommer nog mer men jag är än mer övertygad om att vi klarar vad det än är vi ska utsättas för att skriva ny historia med nya hjältar som går till historieböckerna.
-
Insikten är väl än en gång att det finns inget annat än nuet. Livet är både kort och långt och det gäller att skapa minnen varje dag. Leva men utan att offra morgondagen är väl min take away efter ännu ett år med fler nära och kära som inte längre är med oss, fysiskt eller mentalt.
-
Konsekvensen av detta är att jag framöver kommer att brutalt skära bort personer, ting och företeelser som bara är tids- och energitjuvar. Livet är lite för kort för att ödsla tid på sådant. Alltså inte kasta pärlor på svin.
Lite big picture amatör livsfilosofi 
Jag har lärt mig väldigt mycket under 2022 och fått flera insikter om hur jag känner, agerar och om mina förmågor. Mycket tack vare flera användare på det här forumet och RikaTillsammans, men jag skulle vilja berätta om två saker som för mig varit game-changing. I detta har jag till viss del funnit stöd här och till viss del på andra platser.
Det först jag vill berätta om är att jag under 2022 slutligen kommit över mina skuldkänslor inför ett arv jag fick för många år sedan som sedan dess bara legat på ett sparkonto utan ränta. Jag kände mig rädd för att göra fel med pengar som jag inte uppfattade som mina, utan hans som jag älskat och sett upp till sedan jag var ett barn, den i min släkt jag liknar mest till lynne och utseende. Den största insikten, som var det som skakade liv i mig, var att jag inte var ensam om att ha känslor av skuld och skam i relation till arv. Det var bara inget som pratades om i min omgivning. Men med lite mer vidsynthet framstod det faktiskt snarare som ganska vanligt att känna så och att vara orolig för att inte kunna göra den förlorade stolt eller tillfreds över de beslut man fattar. Jag hade känt skuld för att inte på förhand veta hur jag skulle göra rätt och till följd av det kände jag skam över att jag, som inte annars är det, var så handlingsförlamad att jag inte ens kunde börja reda i hur jag skulle göra rätt. Det har lett till både en stor lärdom och nya insikter om mig själv. I dag är jag glad för att jag kunnat komma vidare, jag vet att jag vidtagit rätt åtgärder och jag vet att han hade varit glad för min skull. Jag känner ingen skuld för att jag inte gjorde något tidigare utan accepterar den tid som var, hur jag mådde och kände. Jag känner mig större nu.
Det andra handlar om att jag har förmåga att våga ompröva planer, som från början var självklara, och anpassa dem utefter omvärldsförhållanden, med hänsyn tagen till en holistisk syn på min finansiella status och förmåga. Den mest drastiska förändringen i år är kopplad till investeringars tidshorisont. Under nästa år har jag och min sambo som plan att köpa vår första bostadsrätt efter många år i hyresrätt. Det möjliggörs av en revidering av investeringsplanen och av den tuffare omvärldssituationen med nedgångar i bostadspriserna kombinerat med vår höga gemensam intjäningskapacitet och humankapital. Tidshorisonten för hur lång tid kapital ska vara exponerad mot aktiemarknaden har justerats med flera år, en del investeringar har successivt avvecklats och placerats på sparkonto med ränta tillsammans med ett mycket aggressivt månadssparande för att ge oss en större chans att förverkliga vår dröm. Men vi gör också detta med medvetenhet om vilka nya risker vi exponeras för och hur de kan komma att drabba oss känslomässigt och finansiellt. Därför har vi viss planering och verktyg för hur vi kan hantera dessa. Å ena sidan kanske vår plan var fel från början, å andra sidan kunde vi vid den tidpunkten inte veta hur framtiden skulle spela ut sig. Processen var riktig, men utfallet blev annorlunda – vi anpassade oss och det är inte ett bakslag utan en lärdom.
2020 och 2021: lärde mig om “asset inflation”
2022: lärde mig att “asset infation” försvinner när vi har CPI inflation och recession på gång.
Investerade innan som om att “cash is trash” och var nästan all in på risk-assets, men det visade sig inte helt sant på kort sikt. Det skulle varit nice att ha större krigskassa att gå in med nu och det närmaste året, istället för i våras.
Men nu är det som det är, så jag ligger kvar som tidigare. Dumt att byta stretegi nära botten. Men i nästa tjurmarknad tänker jag plocka hem lite av vinsten iaf.
Att det är viktigt med mål som man har här och nu, (även några med medellång och lång distans). I år har flera närstående gått bort vilket fått mig att tänka på att man aldrig vet hur många dagar man har. Sparar man allt till framtiden, pensionen, eller vad det nu är, kanske man inte får uppleva det. Glöm inte bort och leva här och nu.
Med tanke på det som händer i Ukraina är jag glad att vi har tak över huvudet, värme i elementen och att vi får lägga oss mätta varje kväll. Vår vardag kan snabbt ställas på ända om andra vill krossa vår frihet.
Jag lärde mig hur jobbigt det känns med höjda räntor när man har ett stort bolån. Jag hade ju hört om det som en möjlig risk men trodde inte det skulle bli verklighet (det varnades redan för typ 10 år sen men inget hände ju…)
Faran med hur gärna vi vill dra slutsatser och att inte alltid tro på de slutsatser vi har dragit är utan tvekan min största lärdom.
Att min strategi att inte ha någon buffert fungerat utmärkt under ”normala” förhållanden trots denna ombytliga tid. Men samtidigt att den inte hade fungerat utmärkt om man utöver ökade räntor, inflation, djupa börsfall (kör ej index) etc hade blivit sjukskriven och därefter utförsäkrad eller långtidsarbetslös pga den tidigare sjukskrivningen. Då hade man ev. suttit på pottkanten med tvångsförsäljningar eller att man varit tvungen att frångå strategin och sälja mer guld än tänkt som följd - dvs. portföljen hade påverkats av min privatekonomi och vice versa.
Så kommer dra ner på risken och enbart vara fullinvesterad samt inte ha någon buffert när börsen återhämtat sig, portföljbelåning för aktieköp är historia.
Det sägs att ”the early bird catches the worm”. Men, man pratar inte ofta om att ”the early worm gets eaten by the bird”.
En av mina stora lärdomar i år är att bättre veta när jag kan agera snabbt på magkänsla (som jag gjort hela mitt liv hittils) och när det är bättre att stanna upp och planera.
Känns som att alla visste om det (alltså att räntorna någon gång skulle sticka givetvis) men ingen visste att det skulle bli nu och på det här sättet. Jag menar; om fler hade vetat hade de bundit lånen… men så sant!
Merch förslag! Den på en magnet, vattenflaska eller keps. ![]()
Ska läsa klart tråden, sen kommer mitt inlägg imorgon. ![]()
2022!
Fick tips om RT via en bekant på FB i början på året (eller jag trodde det) som sen sa att de aldrig hört talas om podden. Så hur jag trillade in på Spotify och Rika Tillsammans kanalen kommer nog förbli ett mysterium. 

Lärdomar!
Vad en indexfond är.
Hur jag startar upp ett automatiskt sparande.
Exakt vad mina fasta inkomster och fasta utgifter är.
Att ett buffertkonto är smart att ha, så strukturerade upp mitt.
Att betala mig själv först.
Att skaffa sidoinkomster.
Att förhandla med de jag köper tjänster av.
Att byta elleverantör.
Att bli en bra säljare på tradera.
Att starta upp ett pensionssparande.
Att flytta kapital från dyr och halvdålig tjänst till en bättre och billigare tjänst, går smidigt när man fått koll.
Att jag
Indexfonder! De ger mig en frihetskänsla för varje liten krona som förflyttas in i mina fonder varje månad är som små lemmings, som sakta kommer föröka sig och hjälpa mig, när jag kan pyssla med annat.
Men det viktigaste är nog ändå att uttrycket ”tillräckligt bra” gör att jag kan släppa mycket smådetaljer som jag lätt fastnar i. Så jag får mer tid och energi över till det jag tycker om. Är inte perfekt på att tillämpa det i alla lägen, men i mycket.
Också kanske första året på länge där jag har mer ekonomiska tillgångar i slutet på året än i början.
Hoppas 2023 blir lika lärorikt! 

Hittade Rika tillsammans. Lyssnat på 100 avsnitt. Tackar!
Bra insikt! Den där sista biten mot toppen är den dyraste. Tillräckligt bra är bra nog!
Att arbetskollegor och kul på jobbet är viktigare än ersättning.
Att det återigen visar sig att man måste tycka “rätt” och passa in i åsiktskorridoren för att få skriva på detta forum. 
Har lärt mig att vara bekväm med tystnad under diskussioner i arbetslivet.
Ex när man löneförhandlar och säger en summa sedan tittar chefen på dig och bara väntar. Förhoppningen är att du ska sänka ditt krav.
Eller att våga säga, “Jag måste tänka lite” under ett möte när man får en komplex teknisk fråg och sedan sitta i tystnaden och kontemplera problemet.
Att det återigen visar sig att man måste tycka “rätt” och passa in i åsiktskorridoren för att få skriva på detta forum. 
Att john Campbell i ovanstående videor hänvisar till CDC:s NHS:s osv. egna publikationer samt mycket noga säger att han inte kan bryta mot Youtubes regler för “misleading information” och enbart hänvisar till ovanstående statliga organs egna publikationer.