Uppsägning pga arbetsbrist vore rena vinstlotten för mig.
Kan du visa resultatet av röstningen i en graf med median och sånt som Metaculus? Skulle vara intressant
Exakt så känner jag med. Men vågar inte satsa pengar på det.
Själv färsöker jag ta bort alla känslor på börsen och undviker tro på något. Det får bara bli som det blir. Har inga extra pengara att investera långsiktigt och undviker låna pengar till 100%. Månads sparandet ska snart in i global index och då blir det säkert bra. Tänker positivt och känner mig ekonomisk trygg i vardagen.
. Det är bara låta bli byta global indexfonder och då är jag helt nöjd med mig själv ![]()
![]()
. Resten sköter sig fint autimatisk.
DET ÄR SVÅRT (ömojligt) TAJMA BÖRSEN LÅNGSIKTIGT
. @janbolmeson
Vi får hoppas! Det enda jag dock kan känna är att många ännu inte insett hur långvarig och bred inflationen kommer vara, vad detta och räntehöjningar kan komma att leda till när det gäller efterfrågan, samt effekterna av deglobaliseringen. Det känns som om många prognosmakare fortfarande tror på en relativ snabb uppstuds och en återgång till där vi var.
Den där riktiga krisstämningen är inte riktigt där ännu bland konsumenter eller företag tycker jag, vilket skulle kunna betyda att det inte bottnat ännu. Vi får se! ![]()
Men oj vad optimistiska folk va. Lite förvånande.
Jag tror ungefär -30 Sverige och -20 globbalt. Kommer förstätta i början av nästa år innan det börjar jobba sig uppåt.
Enligt ungeför 70-80% (vilket är en heldel!) är vi nästan lägst nu då? Och borde köpa en massa.
Mer än -30% för båda. Fram till dess kommer det att vara väldigt volatilt med flera dagar där börsen rör sig krafrigt både uppåt och nedåt.
Jag tror vi i slutet av året är närmare världskrig än vi varit sedan Kuba-krisen. Inflationen kommer fortsatt att vara hög (upp mot 10%), råvarupriserna skyhöga. Vid det laget så har också inflationen börjat synas i samhället med minskad konsumtion, och en ekonomi som saktar in.
Detta är inte bara början på ett ”förlorat årtionde” detta är början av en ny ”medeltid”.
Då står du helt utanför börsen nu med andra ord, eller har du köpt massa bearcertifikat?
Nej
Jag är ej utanför börsen. Jag har ingen aning om vart börsen och världen är på väg, förmodligen har få andra det heller här.
Just nu har ca 40% cash, 10% Guld, 5% Commodities, 15% räntor och 30% aktier. Har alltså klarat mig helt OK hittills.
Håller fortfarande på med DCA för att komma in på börsen.
USA börserna gick ner ordentligt igår efter bl.a. Walmart’s rapport.
De fick upp ögonen på minskade marginaler pga höjda bensinpriser och inflationen.
Lär bli jobbigt kommande veckor
Jag tror inte heller vi är ens nära botten.
Jag ser bara en perfekt storm, med höga räntor ökar utflödet från börsen, med minskade vinster skall pe talen ner rejält, minskad konsumtion… Detta är ett resultat av många tidigare kriser som dämpats med tryckta av pengar och lån, och bristen på att lägga pengarna någon annanstans än fastigheter och börsen.
Vi får hoppas att den blir hård och djup och bottnar under det närmaste året.
Så det är bara förbereda sig för att köpa mer.
Pratade lite med @janbolmeson om det här igår.
Min känsla är att vi kommer att ha en seg marknad i minst ett år till. Vi kommer gå ± 10% ett par gånger, men ingen ordentlig botten och ingen ordentlig topp. Har ju som ni vet ingen större erfarenhet av att följa marknaden, men det här är känslan för mig.
Hur leder räntehöjningar och inflation till deglobalisering?
Det gör de inte, olika saker som kan påverka ekonomin och börsen (kan ha smugit sig in något syftningsfel).
Facit
- Stockholmsbörsen: -22,50 %
- Globala börsen: -8,07 %
Det innebär att 16% av röstarna hade rätt om Stockholmsbörsen. Hela 34% hade rätt om globala börsen.
Bra du lyfte upp den. Viktigt att lära av tidigare känsla om den var rätt eller fel.
Spikade Stockholmsbörsen ![]()
Missade på LF Global (trodde -20 till -30) då jag inte trodde SEK skulle vara så svag så länge, men åtminstone stolpe in på själva indexet (utan valuta) mätt som tex DJ World. Alltid någon tröst.
Sen var det ju lite fusk eftersom vi redan passerat en del av året när vi gissade ![]()