Vad krävs förutom pengarna för FIRE?

Tack. Började bli orolig att alla andra par och familjer hade diskuterat och landat i en underbar gemensam vision och plan för sin framtida FIRE :wink:

Att inte jobba full tid tills pensionen och gärna lite längre än så är trots allt det normala fortfarande vilket innebär att de flesta, även den man är gift med, tycker att tanken på en tidig pension och att leva på kapital känns lika underligt som liv på Mars. Och det måste man ha respekt för. Har för mig att det fanns en tidigare FIRE-tråd där någon hade sålt sitt företag och frun fick övertygas att när de nu hade 50 miljoner som kunde placeras så behövde hon inte jobba längre.

Om man sedan dessutom (båda två) har bra jobb, fina karriärer, arbete som man gillar och höga löner så tror jag att diskussionen blir än mer komplicerad än om man skall övertyga någon som skulle älska att slippa arbeta.

Så för egen del så fortsätter jag planera själv precis som du och tanken är sedan att gå ner på halvtid om några år och då kommer kanske min fru se poängen och haka på.

2 gillningar

Varför ska man sluta jobba om man har bra jobb, fina karriärer, arbete som man gillar och höga löner?

Den pension du får kommer ju bli ett tillskott i kassan. Tanken är ju att du kan leva på din portfölj även som ålderspensionär naturligtvis.

I USA brukar man prata om “lean FIRE” och “fat FIRE” etc. Så man uppnår väl “lean” först där man liksom klarar sig utan att arbeta och en del stannar där, men många vill ju uppnå en högre nivå.

1 gillning

Tänker ändå ungefär i samma banor. Vi vill kunna ha kvar sommarstugan, skogen, entusiastbilen, två vardagsbilar, hyfsat likadant boende som idag. Åtminstone uppemot 75-80års åldern. Dock ser vi de samtidigt som en slags ”säkerhetsbuffert” som vi kan ta till om det önskas/behövs. (Då sjunker samtidigt de vissa löpande kostnaderna också utöver att kapital frigörs så det ger en dubbel effekt)

Sen kommer vissa områden att bli billigare automatiskt (barnen flyttar hemifrån och mindre eget behov av att köpa nya saker) och andra dyrare. (Resor mat ute). Gäller nog bara att försöka kvantifiera det på den nivå man vill ligga på ungefär. Dock kanske vi ändå nöjer oss med 1 vardagsbil. (Bor just nu t ex 1km från 3 mackar som hyr ut bilar)

Tycker också en del verkar satsa FIRE på väldigt ”asketiskt” leverne idag som kanske passar/fungerar bra idag och tidigare MEN det kan ju förändras med t ex växande barn, ny partner eller andra förändrade omständigheter osv. (Många kanske t ex har ett kommande arv inom 20 år som det verkar finnas ett visst motstånd att våga kalkylera med)

Så man ska nog vara hyfsat realist och medveten om att saker och ting kan förändras, frivilligt/ofrivilligt både uppåt och neråt. Så det finns nog defintivt olika nivåer av FIRE.

Ibland kan det man gillar krocka.

Visst, tjusig karriär, jobb man gillar och hög lön. Men om det innebär att man aldrig hinner umgås med sina barn, partner eller göra annat man tycker om.

Lite som de som tillfrågas på dödsbädden om vad de ångrar mest. Att umgås med nära och kära ligger ju ett för de flesta.

Men kan man hitta en balans man trivs med är det ju kanon.

Många har ju också svårt efter pensionen, då de aldrig gjort annat än jobbat och vilat efteråt.

Tror inte det finns någon självklart recept på hur en FIRE ska se ut.

Men jag tror att själva reflektionen på FIRE sätter igång en process om vad som är viktigt när det ställs mot när och hur man gör FIRE.

Tack @Martin08 . Du hann före mig. För mig är FIRE att prova på ett annat jobb, dvs jag tycker det låter spännande att förvalta mina tillgångar på hel eller deltid. Att äga min egen tid också. Har aldrig varit egenföretagare och vill gärna prova det men har absolut inga framgångsrika idéer utan att förvalta vår egen förmögenhet låter som en lämplig verksamhet(även om även jag vet att Lysa och indexfonder egentligen gör jobbet).

Målet har aldrig varit hög lön eller fin karriär men det har kommit på köpet utifrån de livsval jag själv gjort. Men senast jag bytte jobb så gick jag faktiskt ner i lön för jag tyckte det var mer spännande att få vara med och bygga upp en innovativ startup än att jobba på ett större bolag.

Men men, nu hamnade vi lite väl långt ifrån ämnet för tråden. sorry.

1 gillning

Tack för att du delar dina tankar. Och med risk för att trampa någon på tårna så har tanken slagit mig att det där att gå all-in på att leva snålt när man är ung för att få ihop 5-7 miljoner som man sedan tänker sig att leva på känns lite väl farligt med tanke på de utgifter som blir svåra att undvika när man skaffar barn och de drygt 20 familjeåren skall levas. Jag är rätt snål och har inget större problem att typ bara unna mig en nybryggd kaffe men att snåla på familjen känns inge bra. Och tror det är svårt när barnen blir lite äldre 10-18 att sälja in att vi föräldrar skall arbeta mindre och att det innebär att de tyvärr inte kan få en moped eller mobiltelefon. Men här tar jag gärna feedback från andra med erfarenhet från det här för mina barn är precis på väg in i den åldern och jag tror det kan bli dyrt.

Jag tror att en FIRE måste vara ett familjeprojekt. Svårt att se hur man får ihop en ny livstil med helt olika angreppssätt på något så fundamentalt. Däremot kanske en kan gå ner på deltid om den andre är beredd på att vara huvudsaklig ”bread winner” :slight_smile:

2 gillningar

För att det är väldigt få som har det så.

Jag tänker att FIRE i stora drag - som många är inne på - handlar om att designa sitt liv utan en begränsning i området ekonomi.

Jag har kompisar som är FIRE på 2 MKr och jag har kompisar som blev FIRE på 100 MKr+. Allt handlar om livsstilen. De senare ville ha en ”månadsbudget” på 150 000 kr livsvarigt medan den på 2 MKr klarade sig på ett par tusen boendes i Thailand.

Det viktiga således är att designa sitt liv. Jag själv har jag ju insett kommer ju aldrig hamna i FIRE där jag inte kommer ha någon löneinkomst. Det liksom ”går inte” i mitt liv då det ligger för nära mina värderingar.

1 gillning

Absolut, så kan det vara.

Jag förstår inte riktigt svårigheten med FIRE. Räkna på hur mycket pengar du behöver, inkl oförutsett inom rimliga gränser, och det ger dig svaret om du har råd eller inte. Sen får man bara släppa greppet och köra. Har du räknat fel får du ta smällen då fast antagligen ser du det komma och anpassar dig i god tid.

Att säkra upp för alla eventualiteter gör att du aldrig kommer till skott. Räkna och släpp taget!

1 gillning

Upplever att äldre barn ÄR dyrare. Men kan berätta hur vi försökt göra genom åren.

Har döttrar som är 20 och snart 17. När de bytt mobil har de alltid fått den senaste iPhone MEN sen har de haft de i 5 år efter det. Bytt både skärm och batteri om det behövts (Samma för mig och frun)

Sen har vi när det t ex gäller möbler/inredning på deras rum alltid kollat på Blocket först, sen åkt på IKEA/Mio osv. Samma i hela övriga huset.

När det gäller kläder har vi i tidig ålder (från 5år) tagit med de på loppis/barnbasar/Myrorna/auktion osv. Idag letar/köper de helst sina kläder där också för att det är ”trendigt” med ”unika” kläder och återvinning.

Båda har haft moped men då köpte vi begagnade som sen såldes för samma pengar. Samma sak med deras cyklar de växt upp med och olika grejor till deras fritidsintressen, musikinstrument, vissa ridgrejor osv. Datorer har de om möjligt fått ärvda, eller från skolan.

Sen har vi alltid köpt begagnat i toppskick eller i princip nästan nytt. Vi har självklart även köpt massor av nytt, men vi har alltid FÖRST kollat om det finns begagnat nästan nytt. Med några undantag som är skor, regnställ, ytterkläder, säkerhetsgrejor som hjälmar osv. Där vi ändå sagt att tex för 1500k-2000kr får man en riktigt BRA jacka/regnställ men vill de köpa ännu dyrare får de lägga emellan resten själv.

Böcker har vi lärt de att Biblioteket alltid är ett alternativ MEN de köper också vissa böcker nya för det är en viss känsla men då gärna på bokrean.

Så det går nog också att försöka ”tona ner/visa på möjligheter” och på det sättet lära de att pengarna RÄCKER betydligt längre/bättre om man tänker efter lite och t ex letar begagnat. Sen har vi alltid försökt få de att se värdet i ”kvalitetsgrejor”. Då går de dessutom att sälja efteråt. När vi då sålt något har vi gärna berättat för barnen vad vi fick för de och vad vi köpte de för (som en slags pedagogisk ekonomilektion i miniformat)

Som kuriosa så hade vi leksaksaffär under 10år från barnen var 5-15år och även där fick de ”köpa” saker om de ville ha. Vi sa alltid att, ”-leksakerna är ju affärens” så det var liksom naturligt att saker kostar pengar.

Numera är vi öppen med vad allt kostar så när vi t ex skrev på nya huset ville/fick äldsta dottern vara med för att se hur det gick till. Samma sak med bilar och andra saker där de vet vad saker kostar.

Tror inte döttrarna känner att de saknat något eller haft mindre/annorlunda saker än sina kompisar. Men jag TROR de lagt mindre pengar på det och de har på köpet LÄRT SIG att lägga sina pengar på saker de faktiskt värdesätter.

3 gillningar

Det där tror jag är mycket klokt. Att barnen på ett naturligt sätt får lära sig att saker kostar kommer de att ha stor nytta av. Det blir som en PRAO i vuxenlivet.

Att simulera köp och sälj av prylar och tjänster inom familjen tror jag mindre på.

1 gillning

Tror du missförstod. :wink: Vi hade/drev en RIKTIG leksaksbutik. Där barnen ofta tittade förbi på väg hem från skolan då butiken bara låg 400m från där vi bodde.

Så det var snarare tvärt om. Barnen fick köpa leksakerna där precis som de vanliga kunderna. De tyckte INTE det var så kul att vara där för de visste ju att man inte fick LEKA med alla de sakerna.

1 gillning

Syftar du på mig? Nä, jag syftade inte på dig utan mer företeelsen att bädda sängen är värt 5 kr och att sopa köksgolvet 3 kr, typ. Sådana saker tycker jag att alla ska göra gratis efter förmåga. Det ingår liksom i projektet att leva.

Jag är mer inne på att man ska arbeta heltid, betala skatt, ge till välgörenhet, spara 10% långsiktigt och i övrigt konsumera saker som ger en själv och sin familj lycka.

Ah! Då missförstod jag delar av ditt inlägg. Ok då är vi helt på samma linje :+1: