Vad krävs förutom pengarna för FIRE?

Jag har pengarna för att göra en FIRE men ju mer jag läser in mig på ämnet så börjar jag inse att det faktiskt finns en helt annan del som är minst lika viktig. Jag tänker på den livsstil som det medför för dig och din familj. I många diskussioner så framgår det att personer som befinner sig i FIRE även gör en hel del förändringar på utgiftssidan. Man kanske gör sig av med sin andra bil och man sparar in på en del andra mer slösaktiga utgifter i ens vardag som gör att man helt plötsligt kan leva på det sparade kapitalet och dess avkastning.

Men personligen har jag lite svårt att se hur man får acceptans för detta som far i en familj. Att ens föreslå att jag skulle säga upp mig från jobbet och att vi därmed skulle behöva leva på en bil och kanske snåla med semesterresor känns helt osannolikt.

Vore intressant att höra om det finns fler 3-barns FIRE-pappor/mammor där ute som kan relatera till detta? Är FIRE verkligen möjligt om du inte har löjligt mycket pengar eller att din bättre hälft också är FIRE-frälst?

Hur menar du “förutom pengarna”? Om ni behöver två bilar och vill åka på dyr semester varje år, men inte har råd med det i en eventuell FIRE så har ni ju de facto inte tillräckligt med pengar.

Annars är väl det man brukar säga att man behöver i FIRE förutom pengar en meningsfull sysselsättning. Det kan vara en hobby, volontärarbete, ett företag som inte är tillräckligt lönsamt för att fungera som enda inkomstkälla men som man mår bra av att driva, etc. Många som har gjort FIRE brukar ändå dra in en del pengar på dylika sysslor, även om det inte blir lika mycket som innan.

3 gillningar

En semester behöver inte var dyr för att vara rolig. Har själv mycket bättre barndomsminnen från loven på landstället än resorna till Dubai eller Egypten.

Barn vill ha kvantitetstid, inte kvalitetstid.

5 gillningar

Man behöver prata med sin partner för att se vad man vill och se om man kan hitta en gemensam nivå.

1 gillning

Kanske testa ta tjänstledigt ett år och känna efter lite. Om man kan lösa det med sin arbetsgivare så tror jag det är bra.

Antingen upptäcker man att det är skittrist att vara ledig hela tiden och då behöver man ju inte gräma sig för att man inte “får” leva FIRE-livet.

Eller så är det toppen, då är man mer motiverad att hitta lösningar och har säkert lättare att prata med sin partner om det då båda fått uppleva det i praktiken.

1 gillning

Om man inte kan göra uppoffringar, nej då är det extremt få som kan säga upp sig.

Om man kan göra uppoffringar, då blir det helt plötsligt många fler. Jag förstår inte vad som är så konstigt att leva med 1 bil? Många i Sverige har inte ens råd med 2 bilar och dom får livet att gå ihop ändå.

Det beror väl på vad ni som familj prioriterar, tid eller pengar.

unnamed

5 gillningar

Om man bor i en större stad förstår jag inte ens varför man behöver en bil :slight_smile:

För övrigt (och nu kanske jag låter lite krass här och möjligtvis även provokativ): Om min parter skulle värdesätta en extra bil och några semesterresor högre än att jag skulle tillbringa min tid med det jag ville så vet jag inte om denna partner skulle fortsätta vara min partner speciellt länge.

2 gillningar

Låt mig förklarar lite närmare med exempel. Vi bor på landet och har tre barn som måste köras till alla fritidsaktiviteter. Vi arbetar båda två i en stad som kräver två buss-sträckor enkel väg om vi inte kör bil. Om jag gör FIRE och vi i det säger att vi gör oss av med en bil och min fru fortsätter pendla med den andra och inte kommer hem tidigt varje dag så faller en hel del praktisk vardags-logistik samman. Dessutom får jag en massa tid men jag kan inte utan buss ta mig någonstans. Jag kan inte träffa någon utan att åka buss.

Ja, någonstans här så blir det otroligt uppenbart att en trade-off där jag lämnar ett välavlönat arbete för att få massa ledig tid men vår vardags-logistik funkar inte aldrig skulle kunna bli en verklighet i vår familj.

Jag skapade mest tråden för att förstå om andra som är i FIRE kanske redan gått igenom det praktiska med att göra uppoffringar. För ibland får man känslan av att många som planerar för FIRE antingen är ensam-hushåll eller kanske maximalt ett par. Men när du slänger på en familj på det så är det helt plötsligt väldigt mycket mer komplicerat tror jag.

2 gillningar

Fire måste man ju koppla till hur du/ni vill leva.

Villhövs det då två bilar, eller göra en årlig semesterresa så gör det. Då måste kapitalet kunna hantera den kostnaden helt enkelt.

4 gillningar

Kapitalet som krävs för FIRE beror ju på var persons situation. När jag läser det som du skriver så skulle jag snarare påstå att du inte har kapitalet som krävs för FIRE ännu. Det enklaste sättet att komma underfund med det är ju att kolla de utgifterna du kommer ha per år samt multiplicera det med 25 (om du tänkte dig 4%-regeln, det behövs antagligen ännu mer om du är relativt ung).

2 gillningar

Flytta nånstans där detta inte behövs. Där vi bor i mindre tätort kan man ta lådcykeln till affär, skola och simhallen.

Edit: och jobbet såklart

2 gillningar

Självklart blir det mer komplicerat.
Men det är ju det livet du valt, eller hur?

Du får väl hitta någon kompromiss, kanske gå ner i arbetstid. Jag har jobbat 75% under många år då barnen var mindre. Det var toppen! Eller kör 80% och ha en extra ledig dag. Eller något annat som passar dig/er…

Om “ren” FIRE inte är genomförbart är det väl bättre att hitta en kompromiss än att “skylla” på familjen för att det inte går?

3 gillningar

Jag tror som andra skriver, man får lägga upp sin budget efter hur man vill leva.

Jag både behöver (annars kommer inte pengarna räcka) och vill ändra livsstilen. Vill man inte ändra sin livsstil utan bara låta begränsningen av pengar styra, så tror jag man blir missnöjd och bör fortsätta att jobba tills man har kapitalet som behövs.

Nu blir vår situation lite annorlunda då vi räknar med att flytta till ett varmare land när vi (förhoppningsvis snart) lägger av med jobb mm.

Jag har också mindre barn, och jag räknar med att lägga om livsstilen rejält. Det kommer fortfarande bli semester, men mindre onödiga prylar. Och två bilar får bli max en. Har jag mycket tid kan jag cykla, kanske till och med gå även om det är långt. Njuta av naturen och vädret. Jag gillar att pyssla och fixa med huset och ha det fint, istället för att betala för snickare mm så får jag fixa det själv. Jag kommer ju ha tiden.

Jag har svårt att tänka mig att man kan göra FIRE fullt ut med de förutsättningar som du beskriver i tråden. Det låter, om jag ska vara lite krass, inte som ni har tänkt ut det nya scenariot ordentligt. Vad är det du ska göra av din FIRE om inte ni gör det ihop som en familj? Ska du lufsa på hemma och din partner jobba heltid som vanligt? Blir det så kul? Blir du en rolig partner av det?

1 gillning

Varför skulle man inte bli en rolig partner för det? Om du betalar din del av räkningarna och det är okej för din partner att gå i FIRE så förstår jag inte vad problemet är?

Men tanke på det du skriver här är frågan om du och din partner har diskuterat igenom det här TILLSAMMANS? Eller är det mest dina egna funderingar/tankar? Vi är nog många, inklusive mig själv, där mest den ena partnern hänger här och funderar mycket på sådant här.

Tror det blir svårt om bara delar av familjen är inställd på FIRE. Tror även barnen behöver få vara med (om de är tillräckligt gamla) i resonemanget.

Att ”skala ner” innebär ju ofta att mycket och stora saker förändras på olika sätt. Då gäller det nog att ALLA är med på de nya förutsättningarna som gäller. Självklart både ekonomiskt och prylar men även mindset/mentalt/tid/kost/resor.

Sen kan det kanske istället innebära att känbasig fram med deltid, något billigare/mindre bil/boende, jobba ytterligare något år osv. Det måste ju inte var 1 eller 0.

3 gillningar

Om man läser min trådstart igen så var jag inte ute efter någon bedömning i om jag och min familj har diskuterat FIRE eller ej eller om vi för den delen har råd. Jag önskade bara hitta andra familjer som gjort omställningen till FIRE som kunde dela egna erfarenheter.

För mig har FIRE (utifrån min begränsade kunskap) i princip varit att jag nu har så pass mycket kapital att jag med rätt placering kan ersätta min lön men passiv förvaltning. Men sen har jag gradvis insett att skära i sina utgifter verkar vara en ganska viktig del för många FIRE-intresserade. Och detta tror jag är betydligt svårare om man är del av en familj än om man gör det själv. Men jag har kanske fel

Jag är ingen fire har aldrig varit, jag passar sällan in i mallar och vill inte heller göra det, däremot så har jag slutat jobba och sambon är på väg, har också 3 barn men ser bara möjligheter :slight_smile:

Tror att man ska vara samstämda i familjen och dra åt samma håll, om man alltid bråkar och inte orkar med sina ungar ska man kanske inte gå denna väg.
Om man oroar sig vad familjen ska tycka så är man nog inte klar i planerandet.
Mina ungar är jätteglada att jag hinner göra allt möjligt med dem som jag aldrig hann förr.

Men de stora med att inte klassificera saker är att när man gjort exit är man fri att göra vad man vill, om man vill gå och mata duvor gör man det, vill man jobba lite gör man det, vill man gör nåt annat så gör man det, exit är bara att man inte “måste” jobba för sitt leverne inte att man aldrig mer ska jobba eller att man måste sitta hemma och odla grönsaker.

Jag förstår dig precis, tycker inte alls att din initiala fråga var luddig :slight_smile:

Jag funderar själv mycket i dessa banor, har fått ett sent uppvaknande om mitt ekonomiska förhållningssätt med endast 20+ år kvar till pension. Känner stress att tiden är knapp, att jag duckat ekonomi under så lång tid men att jag ändå har chans att göra nåt åt saken om jag anstränger mig. Det senaste halvåret har jag försökt dela med mig av mina nyvunna insikter till min respektive, som tyvärr inte är lika intresserad, hen har inte nappat på det än i alla fall. Trots att hen sannolikt skulle ha mest att tjäna på det. Vi har gemensamma små barn, hus och bil, jobbar heltid båda två osv men också delad ekonomi. Jag har, trots mina tillkortakommanden ovan, alltid känt ett större ansvar för privata ekonomin (om vi nu ska jämföra).

Naturligtvis vore det bättre och lättare att lägga om vår livsstil tillsammans, formulera egen vision osv - men annars kör jag på egen hand inom vad som är möjligt. Har svårt att se att vi kan byta boende, ta bort den enda bilen (bor långt från centrum) osv, men att se över förhållningssättet och framförallt börja månadsspara på en helt ny nivå än tidigare tänker jag att jag kan göra själv. Förhoppningsvis hakar min partner på längre fram…

Om du använder ord som “behöva” och “snåla” kanske du inte riktigt är där ännu. När du är redo kanske det snarare känns mer naturligt med andra vanor. Eller så kanske bara något att börja jobba med innan du säger upp dig.