Tror du inte man blir rik om man jämför samma:
- Risktagande
- Arbetsinsats
- Specialkunskap
Om man som anställd med utbildning som matchar den mentala kapacitet superentreprenörer har och jobbar 12-13 timmar 6-7 dagar i veckan i 10-20 år och investerar all lön i en enda börsraket och har samma tur. Då lär man hamna i samma härade i livsinkomst som entreprenörer som gjort motsvarande uppoffring. Tänker jag.
Jag är djupt inspirerad av kulturen som omger entreprenörer. Den käcka attityden, moralen, passionen, ger allt, ger aldrig upp, står pall i med och motgång, lyckan och gemenskapen, äran och ansvaret.
Men det är lite som med idrottare, bankrånare och musiker. Det finns sjukt imponerande framgångssagor, men den typiska entreprenören tjänar väl knappt en medianinkomst?
Jämför man den typiska entreprenören med den typiska anställda är anställning det smartare valet i riskjusterad livsinkomst, såsom jag läst lönestatistiken. Trots att jag och säkert många andra såg anställning som ett sämre alternativ som ung.
Jag är såklart tacksam att entreprenörer och risktagare finns, men jag skulle aldrig se ner på en traditionell anställning med det jag vet nu. För nästan alla är det helt enkelt smartast.