Vad finns med i er budget för fasta utgifter för boende och bil eller annan transport. Dvs det där som kostar vare sig man vill eller inte.
Det jag alltid räknat med som utgifter för familjens boende är:
Ränta och amortering
El (inkluderar uppvärmning)
Vatten, avlopp, sopor
Försäkring
Fastighetsavgift/skatt (syns ej, men likväl pengar som försvinner)
Bredband
Till bil/transport räknar jag med
Skatt
Försäkring
Årsservice
Däck och övriga reparationer tas när det kommer men lite marginal finns i servicekostnaden.
Personliga abonnemang räknar jag inte med. Inte heller personförsäkringar då vi betalar det själva.
Försäkringar
Hyra
Hyresgästföreningen
Handikappförbunds medlemsavgift
Kolonilottens arrende
Buffert
El
Telefon
Internet Patreon
Youtube och Spotify (blir sjuk av reklam)
World of warcraft (delvis kognitiv träning på inrådan av min läkare)
Roterar ljudböckstjänster (lägre kostnad)
Resekostnader
Sen räknar jag också in mat, medicin och vårdkostnader, som måste betalas för att kunna överleva.
Intressant tanke! Det har jag inte ens övervägt innan.
Jag tror min grundtanke är att el kommer alltid behövas medan bränsle till bilen varierar och att det främst är jag som använder den. Det blir ytterligare en sak att fundera på om/när vi byter till elbil.
Som så mycket annat är det ju ett jämförelsetal utan standardisering. Jämför med till exempel “driftskostnader” som ofta anges vid bostadsförsäljning. Den är inte heller exakt standardiserad men på något sätt ska en summa fyllas i. Boupplysningen har en rätt bra tjänst för att beräkna driftskostnader förresten; Boendekostnad - Beräkning för hus & bostadsrätt | Vad ingår?
Jag ser emellanåt i RT-forumet att “fasta utgifter” används i en bisats utan att förklara vad som ingår. Den här diskussionstråden illustrerar på ett mycket bra sätt hur olika tänk/resonemang det finns om begreppet och vad det rimligtvis bör/kan/ska omfatta.
Jag spekulerar också i att behovet av att kartlägga sina egna utgifter i en uppdelning i “fasta VS andra” är störst för
a) någon som har dålig koll på sin privatekonomi
b) någon som har ont om likvida medel och behöver se vilka utgifter som är mer eller mindre enkla att sluta upprepa
Såatte… Medianen av RT-medlemmarna har nog inget större behov av att identifiera och spåra sina fasta utgifter. Baserat på RT-avsnitten om medianinkomster/rikedom/sparande.
Eller om någon gett rådet "Du bör spara 10% av din inkomst efter du dragit av fasta utgifterna ← vilka är det? Här kan vi få syn på hur andra/varandra resonerar. Vi lär oss.
Hoppas det svarade på din undran, eller åtminstone gav lite …perspektiv
Fasta kostnader borde vara sådana som är svåra att ändra på kort sikt, såsom fastighetsskatt.
Rörliga kostnader går att påverka på kort sikt, uppvärmingskostnader beror exempelvis på vald inomhustemperatur.
Jag gör ingen budget och tycker egentligen inte att det är relevant att räkna specifikt på fasta kostnader. Om jag ändå ska göra en lista blir det:
Hyra
El
Försäkringar som betalas varje månad.
Fackavgift/a-kassa
Mobiltelefon
Internet
Jag räknar inte kostnader/utgifter som kommer mer sällan och/eller som jag kan betala när jag väljer det, till viss del. Det är t.ex. bilförsäkring, bilskatt och CSN.
Relevans för fasta kostnader: få en bättre bild av hur länge ens buffert räcker om man trimmar bort allt fluff.
Som FIRE-anhängare. Att hålla koll på mina fasta kostnader och hålla dem bekvämt låga ger mer trygghet i att kalkylen håller. Dyker portföljen kan jag fortfarande betala bolånet och elräkningen.
Det var också nyttigt att ha siffran när jag tog steget att starta eget.
Grunden i vår uppdelning är från när vi köpte huset och gjorde ett gemensamt huskonto där allt rörande boendet fortfarande dras. Sen trillade bilkostnaderna också in där när vi bytte bil senaste gången. Numera dras alla räkningar som inte är strikt personliga där bara för att få det tydligt men kanske onödigt krångligt.
För egna utgifter så går det på våra respektive lönekonton, förmodligen på ren rutin.
Jag ser både för och nackdelar med att dela upp och kategorisera sorters utgifter, men mest handlar det om mental bokföring eller för att snygga upp i budgeten.
Fasta utgifter - svåra att komma undan eller påverka utan stora förändringar
Övriga löpande utgifter som mat, kläder, hygien och hushåll går att påverka, men bara till en viss nivå.
Nöjen, prylar, hobby etc går att minimera om det kniper, men undviks helst
Sparande… ja, där får det gärna bli så mycket som möjligt.
Så jag ser denna uppdelning som ett sätt att räkna ut hur mycket ett lämpligt fast månadssparande ska vara. Lite som @Demmagog är inne på i slutet av inlägget.
@Friskrivning är också inne på en intressant punkt. Den är även relevant om man överväger att gå ner i arbetstid/lön.
Låga fasta kostnader gör att man kan hålla nere utgifterna temporärt under tuffa tider. Riktigt bra om man har oförutsägbar eller varierande inkomstström.
Kan vara bättre att ha en billig bil med hög förbrukning som man kan ställa av ett par månader än en dyr, bränslesnål som man måste betala varje månad oavsett om man kan.
Det skulle förstås underlätta om vi hade en definition av “fasta utgifter” att utgå från i våra diskussioner. Flera av inläggen i den här tråden argumenterar att
tidshorisont spelar roll (exempel - om tidshorisonten är för lång så blir allt rörligt)
det överlag handlar om utgifter som löpande fortsätter om jag inte aktivt gör något åt dem (exempel - abonnemang streamingtjänster)
det är klurigt med återkommande kostnader som varierar (*exempel - elförbrukningen över året)
Sparbanken Tanum försöker med följande:
Fasta utgifter är de avgifter som är samma varje månad och som det inte är lika lätt att påverka . Exempel på detta är hyra eller amortering, driftkostnader så som el, tv och bredband, försäkringar och matkostnader. Helt enkelt det du behöver varje månad för att överleva.
Källa: LÄNK
Fasta utgifter är enkelt uttryck utgifter du har oavsett om du är hemma eller på resande fot. Oavsett om du är frisk eller ligger på sjukhus.
Till och med Skatteverket har försökt definiera och avgränsa fasta utgifter i en vägledning:
Till fasta kostnader räknas t.ex. hyra, försäkring, avskrivning på anläggningstillgångar och fastighetsskatt.
boende
el
hemförsäkring
A-kassa + facket (förvisso frivilligt men för mig är det obligatoriskt
telefon
CSN
hyra kontorsplats
bilförsäkring, skatt, däckbyte etc
internetabonnemang
mat
bensin (går förstås att “nolla” en månad men det har aldrig)
förskoleavgift
Det som faller under “övrig konsumption” och som jag kan styra över är:
restaurang, cafebesök
konsumption av förbrukningsvaror (kläder, elektronik etc)
streamingtjänster+ spotify
resor (som inte är bilburna)
gymkort
fiskekort, entre till aktiviteter etc
Har kollat över mitt egna fasta utgifter och kom fram till mer eller mindre allt som kommer på räkningar och även lån på hus är 1/3 av inkomsten.
Resterande som handlas mat/bensin nöje hobbys motsvarar 1/3
Den sista delen går till sparande/framtida renovering