Jag håller just nu på att få bättre koll på min privatekonomi och har därför brutit ner alla mina utgifter och mitt sparande i procent. Tänkte dela min fördelning här och är väldigt nyfiken på hur ni andra ligger till och om ni ser något jag borde justera. Jag bor själv i lägenhet och äger bil. Försöker spara in pengar där det går just nu i vardagen även om vissa poster som boende och bil/transport är svårt att justera.
Procentuell fördelning av alla kategorier (utgifter + sparande) på hela min inkomst.
Kategori
Andel (%)
Bostad
26.6%
Transport
12.3%
Mat
14.1%
Nöje
6.6%
Hälsa
6.9%
Arbetstrygghet
1.6%
Övrigt
5.5%
Sparande
26.4%
Totalt
100%
Jag är särskilt nyfiken på:
Hur ser era egna procentfördelningar ut?
Finns det någon kategori där ni tycker att jag ligger högt eller lågt?
Är det någon post ni tycker att jag helt saknar eller borde lägga till?
Hur tänker ni kring balansen mellan sparande och levnadskostnader?
Alla tips, reflektioner och jämförelser tas tacksamt emot. Jag försöker hitta en bra och hållbar struktur framåt, så all input är värdefull.
Ingen klar budget med alla månadsdetaljerna. Men delar med mig av boendekostnaden. Elen tycker jag är ett för stor del. Utökar med fler solceller och mer batteri i januari.
Tycker du verkar ha en bra boendekostnad med ungefär en fjärdedel av lönen. Bra sparande också, i samma storleksordning som bostadskostnaden. Mat cirka hälften av boendekostnaden, låter rimligt. Inte så mycket nöjeskostnader, men det finns ju fina gratisnöjen, och det möjliggör ett bra sparande. Låter som ett bra upplägg, förutsatt att du är nöjd med ditt boende och din fritid.
Det ser mycket bra ut skulle jag säga. Att kunna spara 26% med din inkomst är bra. Och att din boendekostnad är kring 25% är väldigt bra och enligt många är detta ett riktmärke.
Du har tex ingen semesterbudget. Eller ingår det i något annat?
Det är också svårt att få en helhetsbild om någons ekonomi. Vad har man i övriga skulder, sparar man till bostad, ålder, pension och annat spelar roll.