Hej, tänkte se över tjänstepensionen (TJP).
Är 49 år och planerar att arbeta fram till 65-69 år Hoppas att det är ok att fråga här. Första tråden för min del. Följt och lyssnat på RT ett tag.
Har gjort några val för SAF-LO, ITP2 och PA 16 avd. 2.
Tänker mig entrélösning för enkelheten (sparar privat i Lysa av samma anledning).
Ser att i mina val ingår delvis aktivt förvaltade fonder till låg avgift. Är detta ok då de har låg avgift? Är det någon annan entrélösning som annars kan vara ett bättre val?
Mina val.
SAF-LO : AMF, Entrélösning
ITP 2 : LF Entré ITP, Entrélösning
PA 16 avd. 2 : AMF, Entrélösning
De jag valt mellan :
-
AMF Generationsportfölj (SAF-LO)
-
Länsförsäkringar Pension (SAF-LO)
-
SPP Ett val SAF-LO (SAF-LO),
-
LF Entré ITP (ITP2)
-
SPP Ett val ITP (ITP2)
-
AMF (PA 16 avd. 2)
-
LF Sparmålsfond (PA 16 avd. 2)
Information från Konsumenternas webbplats av de entrélösningar jag har valt mellan.
SAF-LO :
AMF (SAF-LO) Generationsportfölj: Fram till 55 år placeras premierna i AMF Aktiefond Global och AMF Aktiefond Sverige. Från 55 till 75 års ålder viktas portföljen om till AMF Räntefond Mix. Vid 65 år är fördelningen 65 % aktiefonder och 35 % räntefond. Vid 75 år är fördelningen 30 % aktiefonder och 70 % räntefond.
Länsförsäkringar Pension (SAF-LO) startdatum 2014-01-01: Fram till 10 år innan utbetalning förvaltas pensionskapitalet i Länsförsäkringar Spara SAF-LO som till 80 % består av Länsförsäkringar Global Index och till 20 % av Länsförsäkringar Sverige Index. Därefter sker en successiv årlig överföring till Länsförsäkringar Bevara SAF-LO som består av fonden Länsförsäkringar Kort Räntefond. När överflyttningen är klar finns alltid 20 % kvar i LF Spara och 80 % i LF Bevara.
SPP Ett val SAF-LO (SAF-LO), startdatum 2014-05-01: 100% placeras i aktiefonder fram till 9 år innan pensionering. Då påbörjas en succesiv överföring till räntefonder. Vid en livsvarig utbetalning uppnås en lägsta risknivå efter 20 år. Ändras utbetalningstid eller pensionsålder, individanpassas nedtrappningen från aktie- till räntefonder.
ITP 2 :
LF Entré ITP (ITP2),
Entrélösningen består av en fondportfölj som består av två aktiefonder (LF Global Index 80 % och LF Sverige Vision 20 %) fram till dess att nedtrappning av risk påbörjas. Nedtrappningen av risk innebär att försäkringskapitalet successivt flyttas över till en fondportfölj bestående av två räntefonder (LF Kort räntefond 50 % och LF Lång räntefond 50 %). När överflyttningen är klar ligger 25 % av kapitalet i aktiefonderna och 75 % i räntefonderna. I normalfallet startar denna nedtrappning vid 59 års ålder, men den kan påbörjas både tidigare eller senare beroende på när pensionsuttaget startar. Vid livsvarig utbetalning pågår nedtrappning av risk under 20 år. Om kunden istället har temporär utbetalning går denna nedtrappning snabbare.
SPP Ett val ITP (ITP2) gäller alla försäkringar tecknade från 2013-07-01. Entrélösningen består av en aktiedel och en räntedel fördelat på totalt 11 fonder, 5 st aktiefonder och 6 st räntefonder där samtliga fonder kommer från Storebrandkoncernen som SPP är en del av. Aktiedelen består till 55% av Storebrand Global Plus, 25% Storebrand Sverige Plus, 10% Storebrand Emerging Markets Plus, 5% sverige Småbolag Plus och 5% Storebrand Global Solutions. Räntedelen består av: Storebrand FRN Företagsobligation 19%, Storebrand Obligation 19%, Storebrand Grön Obligation 19%, Storebrand Global Företagsobligation 18% Storebrand High Yield Företagsobligation 15%, & Storebrand Kortränta 10%. Fram till och med 58 år så kommer en kund med pensionsålder 65 ha 100% i aktiedelen. Därefter kommer aktiedelen successivt minska för att 5 år innan pensionen är slutbetald nå 20%. Kapitalet är då alltså fördelat med 80% i räntedelen och 20% i aktiedelen. Vid livsvarig utbetalning nås lägsta aktieandel vid 80 år, 15 år efter pensionstidpunkten. Fördelning mellan fonder inom respektive del är konstant.
PA 16 avd. 2 :
AMF (PA 16 avd. 2) Generationsportfölj: Fram till 55 år placeras premierna i AMF Aktiefond Global och AMF Aktiefond Sverige. Från 55 till 75 års ålder viktas portföljen om till AMF Räntefond Mix. Vid 65 år är fördelningen 65 % aktiefonder och 35 % räntefond. Vid 75 år är fördelningen 30 % aktiefonder och 70 % räntefond.
Länsförsäkringar Sparmålsfond (PA 16 avd. 2) är en generationsfond och förvaltas enligt en modell som sprider tillgångarna på olika marknader och olika typer av tillgångsslag. Initialt placerar fonden 100% i aktier, för att cirka 15 år innan måldatum påbörja en successiv nedtrappning av aktievikten. Vid uppnått måldatum placerar fonden i cirka 45% aktierelaterade värdepapper för att under kommande år dra ned aktievikten till cirka 27%. Detta innebär att även risknivån minskar successivt.