Jag står i ett vägskäl när det gäller mitt yrkesliv. Känner att jag vill prova något nytt! Funderar på att studera för att omskola mig, men det finns ju så himla många olika utbildningar och yrken! Samtidigt som det känns som att arbetsmarknaden är osäker. Hur hade ni tänkt vid val att utbildning idag?
Jag tror inte på att välja taktiskt utifrån generella faktorer. Det du bör utgå ifrån är vilket yrke eller roll där du har en personlig USP. Sedan kan det finnas vissa nischer som är sämre på generell nivå men annars är det viktiga att utgå från vad du är bra på.
Jag är hyfsat duktig på mitt nuvarande jobb, vilket är ett ganska smalt område. Känner att jag verkligen är klar med denna typ av tjänst. Vill prova något helt annat!
Det utesluter inte att du kan ha fördelar jämfört med andra inom andra områden.
Det enklaste sättet att hantera frågan på är att utgå från listan över bristyrken och försöka hitta något där. Då blir det iallafall ingen uppenbar felsatsning.
Varför?
Kan vara smart att byta till något angränsande där mkt av din kompetens fortfarande ger fördelar?
Arbetsuppgifterna ger mig noll utmaning och gör mig omotiverad. Har inte hjälp med nytt jobb. Har jobbat ett halv år på nuvarande arbetsplats och har några månader kvar på kontraktet.
Har funderat på vad för andra yrken inom min utbildning som skulle vara intressanta, men har inte hittat något. Jag skulle inte passa som chef eller leda arbetet tex.
Kollade upp vilken typ av jobb som finns utannonserade på min boende ort och det var busschaufför, undersköterskor och personliga assistenter som söktes. Jobb som inte skulle fungera för mig.
Mitt nästa yrke ska bli något “coolt” haha kanske dykare det verkar rätt kul.
Alternativt något rätt enkelt där jag helt kan släppa stressen som finns i mitt yrke idag typ ett jobb man kan göra på autopilot typ p-vakt verkar rätt kul. Jag tycker konstigt nog om rätt monotona sysslor. Säger inte att det är lätt att vara p-vakt men ni fattar nog vad jag menar jämfört med att vara läkare eller liknande där dina misstag kostar någon livet.
Jag hade siktet inställt på en utbildning inom industrin, just för att inte kunna jobba hemma utan vara tvungen att lämna jobbet på jobbet. Men kom inte in.
Jag hade tänkt att OM jag öht ska överväga att omskola mig och dra på mig ytterligare studieskulder samt en förlorad inkomst under flera år så skulle jag aldrig ens överväga det om det inte var något jag var extremt intresserad av och där jag samtidigt hade en mkt god chans att få ett jobb efter utbildningen. Att bara omskola sig till i princip vsh bara för att man känner sig less på det man gör känns ju korttänkt.
Det finns inga yrken där man inte emellanåt känner sig lite mindre pepp, det är med alla jobb som med livet i stort… det är INTE en konstant walk in the park ![]()
att börja med ett samtal med terapeut känns vettigt.
Tror man kan tänka så här:
Jag personligen tycker det viktigaste är vad du INTRESSERAD av och tycker är kul/intressant?
HUR vill du jobba? (Kontor, ute, chef, fritt, självständigt, standardiserat, projekt, fritt, styrt, skiftgång osv?)
VAD vill du jobba med (människor, dator, händerna osv)
VAR vill du jobba? (Hemifrån, storstad, ute i världen, hemma i byn, nära till jobbet osv)
Hur viktig är bra LÖN?
NÄR vill du va igång på nya jobbet? (Nästa år, i framtiden efter en lång utbildning, osv)
Hur viktigt/funkar jobbet med övriga FAMILJEN/familjebildning/skolor för barn)
Jag tror AI inom snar framtid kommer kunna ta över mitt jobb. Då mitt jobb handlar om att lägga ihop information från olika håll.
Jag tycker frågan här verkar lite konstig. Uppenbarligen är ortens lokala arbetsmarknad en starkt begränsande faktor. Om nu inte målet är att flytta blir det svårt att komma med vettiga råd.
De flesta som kommer ge råd här har sannolikt teoretiska jobb med högre utbildning som grund. Det ger en viss slagsida i råden. Att bli typ elektriker och starta egen firma eller liknande är säkert ett utmärkt alternativ för många. Just att inte vara låst vid en arbetsplats och massa “fyrkantigheter” är en tydlig vinst.
Jag har sen tidigare en universitetsutbildning, så skulle kalla mig ganska högutbildad. Bor fem mil från en av Sveriges tre storstäder.
Ja, då borde frågan vara betydligt enklare än vad som angavs initialt. Sedan ser ju arbetsmarknaden olika ut på olika orter. Många roller finns främst på företags huvudkontor. Om högskoleutbildning här handlar om en yrkesutbildning eller en bredare utbildning borde spela ganska stor roll. Om målet är att jobba privat eller inom offentlig sektor kan också vara en relevant parameter. Det finns för- och nackdelar med båda.
Att någon annan ska kunna föreslå eller hitta på relevanta yrken framstår som långsökt men om du tittar på 4-5 konkreta alternativ kan du helt säkert få en hel del input om dem.
Välj något du har nytta av privat, kanske får röra på sig på ett hållbart sätt? Vara ute? Vill du resa? Vill du starta företag?
Välj ett jobb där du får indirekta fördelar
Om du är praktiskt lagd och inte vill sitta på kontor och vända papper, kan jag rekommendera svetsning. Kort utbildning, och hur lätt som helst att få jobb efteråt. Jag utbildade mig till svetsare för snart tre år sen och har inte ångrat det en sekund. Jag har blivit erbjuden alla jobb jag har sökt, utom ett. Det är otroligt brett, du kan jobba på byggen, med bilplåt, som legosvetsare på industri (alltså när man sitter och svetsar likadana prylar som serietillverkning), inom energibranschen med rörsvetsning, med byggsmide (alltså trappräcken, staket osv), inom den tunga industrin med svetsning av stora konstruktioner, ja allt möjligt! Sen kan man även vidareutbilda sig och bli svetsansvarig, eller jobba med oförstörande prövning, dvs kontroll av svetsade konstruktioner.
Du kan helt släppa jobbet när du kommer hem, och det finns oftast möjlighet att jobba övertid och tjäna lite extra. Lönen är helt ok, jag har 35 600 med 2,5 års erfarenhet, och jag jobbar på en mindre ort i södra Sverige. I storstäderna är det garanterat högre. Företagen skriker efter svetsare, och det känns långt bort att AI skulle ta över vårt jobb…