Idag hade jag ett samtal med banken och bankmannen observerade att jag inte hade något sparande hos dem. Han nämnde att det kan vara bra ur förhandlingsläge att ha sitt sparande hos dem, om man ska förhandla om räntan, och att låga fondavgifter hos en annan bank kan jämna ut sig mot lägre bolåneränta. Kan det verkligen löna sig att ha sitt sparande på Handelsbanken istället för Nordnet, av den anledningen?
Jag har bolån på knappt 1,5 milj. Mitt sparande har jag på Nordnet, där jag sparar enligt nybörjarportföljen med 7 fonder, den som finns här på bloggen alltså. Jag tänkte att jag skulle jämföra fondavgifterna mellan Nordnet och Handelsbanken men de verkar inte ha samma fonder. Hur ska jag tänka egentligen? Vilka argument säger att jag borde fortsätta med mitt sparande på Nordnet? Eller borde jag göra som bankmannen tyckte, att ha allt mitt sparande hos dem? (Fast han är ju såklart partisk och vill ha allt sparande där, så det går ju inte riktigt att lita på utan att jämföra själv).
Be bankmannen (som är en försäljare som vill tjäna pengar på dig) att föreslå en konkret bolåneränta ifall du börjar fondspara hos Handelsbanken. Annars är det omöjligt att ta ett vettigt beslut. Tänk även på att din bankman inte har någon möjlighet att kolla om du samtidigt sparar hos Nordnet. Det råder nämligen banksekretess.
/Kim (enkel-ekonomi.blog)
Tack för ditt svar Kim! Kan inte bankmannen se att det är en stående överföring till Nordnet varje månad då? Om man sitter tillsammans på ett möte alltså.
Nja, bankmannen kan ju se de överföringar som går från SHB till Nordnet!
När lånet skall skrivas om på SHB är det dags att förhandla. Just nu kan det bara rulla på.
Datorn lyckades få min kommentar efter din, så det ser lite konstigt ut. Du har helt rätt! Bankmannen har säkerligen kollat överföringen innan han ringde upp dig.
Vid kommande förhandling får du se vad SHB erbjuder för rabatt på lånen. I värsta fall får du spara i SHB i sju snarlika fonder. Det går det med.
Tack för klargörandet kring min kommentar. Jag har själv bolån och lönekonto i olika banker och därför ser min bolånebank inte mina överföringar till Nordnet. Och på grund av sekretessen kan de inte kolla det heller.
Tack Nestor för förtydligandet kring min kommentar. Jag har själv bolån i en annan bank än där jag har lönekontot och därför syns inte mina månadsöverföringar till Nordnet. Och min bolånebank kan inte se mina tillgångar på Nordnet på grund av sekretessen.