Var kan man fortfarande handla ryska ETF:er? (2022-02-28)

Hade inte koll på att den var syntetisk.
Vet tyvärr inte hur säkert det är då jag gissar att utgivaren kan råka illa ut beroende på hur den replikeras. Eller?

ETF:en handlas uppenbarligen någon stans.

Lyxors fond är ju ner 68% sedan i fredags.

Det verkar som att substituten mer eller mindre är MSCI France.

Så det måste finnas risk att det blir dyrt för Lyxor om Ryssland återhämtar sig? Om det strömmar in nytt kapital när MSCI Russia är på botten.

Jag tror knappast att de som utfärdat produkterna som en syntetisk ETF baseras på står fast vid dess värde om de underliggande värdepappren inte finns kvar (som något möjligt för utländska personer att äga), eller?

Vad är substitut, kan du förklara mer?

Substituten är de innehav som finns i fonden i stället för det index som den följer.
Kolla under Holdings på den här sidan och välj Top 10 Substitute Basket. LVMH, Schneider, L’Oreal och annat.

https://www.lyxoretf.se/en/instit/products/equity-etf/lyxor-msci-russia-ucits-etf-acc/lu1923627092/eur

Ja, var någonstans?

Och trots det är du intresserad av att köpa den? Det är ett rejält bet mot dig själv :wink:

Det rimliga är väl att de stänger primärmarknaden om de inte kan få tag på underliggande värdepapper?

Oj, man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde syntetiska ETF:er replikerade via derivat för exakt de värdepapper som skall ingå i t.ex. ett index. Men här har de uppenbarligen plockat in en mängd franska bolag.

Här kan man läsa mer om det:

https://www.lyxoretf.se/pdfDocuments/Lyxor_Pragmatic%20replication%20guide.pdf

Men för oss som inte hinner läsa det just nu, vad innebär detta egentligen?

Äger de Total istället för Gazprom? Men hur hanterar de i så fall när deras kurser går isär, och hur hanterar de att börsen i Moskva är stängd?

Jag ser dock att t.ex. Gazprom handlas både på USA OTC och Xetra fortfarande:

Yahooist Teil der Yahoo Markenfamilie

Yahooist Teil der Yahoo Markenfamilie

Jag undrar om man kan köpa Xetra:n via mäklare på AVA?

:slight_smile:

Är du säker på att den är syntetisk?

De skriver själva så här:
Replication Method Indirect (Unfunded swap) info: physical securities + swap

vad innebär det?

Känns som att den counterparty som innehar franska aktierna bör ha “tjänat” en rejäl hacka när indexet föll med 80% (eller vad det nu är för siffra).
Om de löser in dessa aktier (som utför mellanskillnaden) och plockar ut pengarna så lär det bli jobbigt om indexet återhämtar sig med 200-400%.
Underliggande franska aktierna lär inte kunna matcha uppgången och då lär någon förlora massa pengar på detta.

Obs, jag är inte jätteinsatt på (syntetiska) ETF:er. Ovanstående är min tolkning

Det är min tolkning också och den som förlorar är ju Lyxor då.
Men de kanske säkrat upp på andra sätt. Jag har ingen koll på hur det egentligen funkar :sweat_smile:

Ja, det står ju klart och tydligt på deras sida att den är syntetisk.

Physical securities torde vara de franska innehaven. De måste ju ha nånting som håller ett underliggande värde, annars hade de behövt backa upp med kontanter?

Handlar swap:en om valutasäkring?

Ingen aning.