Varför går Spiltan Aktiefond Investmentbolag så dåligt 2024?

Hej!

Tycker att Spiltan Aktiefond Investmentbolag gått väldigt dåligt den senaste tiden jämfört med Länsförsäkringar Global Index och Nordea Global Passiv som är två andra fonder jag har. Vad är orsaken till att Spiltans fond gått så dåligt den senaste tiden?

1 gillning

Du jämför Sverige mot global indexfond. Lite som att jämföra päron och äpplen.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en aktiefond som i huvudsak placerar i en koncentrerad portfölj av svenska investmentbolag samt företag med investmentbolagskaraktär, inklusive konglomerat. Fonden ger en bred exponering mot Stockholmsbörsen och är ett alternativ till att investera i en traditionell svensk indexfond. Förvaltningen är passiv vilket möjliggör fondens låga avgift på 0,2% per år. Målet med fonden är att ge en bättre avkastning över tid än Stockholmsbörsen till en avgift i nivå med traditionella indexfonder.

Satsa i första hand på globala indexfonder.

11 gillningar

Anledningen är helt enkelt att Sverige har gått sämre än globala fonder på senare tid. Men Spiltans fond har gått bättre än Avanza Zero (Stockholmsbörsens största bolag) under senaste året.

3 gillningar

Tack! Allt det där vet jag redan. Undrar varför den går dåligt när inte mina indexfonder gör det.

1 gillning

Hade ingen koll på att den gått bättre än Avanza Zero! Intressant. Känns dock som att Spiltans fond kan bli ett dåligt fondval de kommande åren med tanke på valet av Trump. Amerikanska bolag borde gå bättre.

Samtidigt finns det ju 1000 andra faktorer som påverkar huruvida amerikanska eller svenska bolag skulle gå bättre närmaste åren…

2 gillningar

Där har vi ordet som jag placerar så långt från investeringar som möjligt. Försök att inte låta det påverka hur du placerar dina pengar.

Du jämför en koncentrerad Sverige-fond med två globala indexfonder.

Stockholmsbörsen har gått sämre i år jämfört med den globala aktiemarknaden där börserna i USA har varit draglok (en globalfond innehållet till största delen aktier från USA)

Dessutom så har dollarn stärkts mot svenska kronan på ca 8% i år vilket då förstärker globalfondernas värde i svenska kronor.

Spiltan Aktiefond investmentbolag har hittills i år gått upp med ca 12%.
Stockholmsbörsen är upp ca 7%

USA-börserna är upp ca 25%
LF global är upp ca 32%

Hade du valt Spiltan globalfond investmentbolag så har även den gått upp ca 32% i år.

2 gillningar

Jag har haft den i ett par år och den har gått väldigt bra ungefär som som Avanza men den har gått ner ganska mycket nu på sistone och det ner till 8% var ju upp på typ 30% så nått måste ha hänt. Ganska lustigt att Investor är ju största innehavet på nästan 28% och den har ju inte gått ner.

1 gillning

Nja, under året så är det en uppgång med 21 procent. De senaste tre månaderna ner 3 procent. Detta avspeglar att den svenska börsen gått sämre än global index, en jämförelse som även förstärks av den svaga kronan.
Som ett experiment har jag en tid satt in mindre belopp samma dag i denna Spiltanfond och några vanliga svenska indexfonder. Utvecklingen är rätt likartad, men Spiltan investmentbolag har än så länge första plats.

Den mest bidragande orsaken till skillnad i kursförändring under senaste månaderna när du jämför Spiltan Investmentbolag med globala indexfonder är valutakursförändringen mellan USD och SEK.

Senaste 3 månaderna har USD gått 8 % bättre än SEK, har du ägt en global indexfond som är tungt viktad på USA har alltså värdeökningen under den tiden plussats på med typ 8 % förutom kursförändringar på fondens innehav.

Ja blir ju lite svårt för jag sätter in pengar hela tiden så kan vara därför det blivit så kanse