Varför minskar inte fondbolagen kickbacken till sig själva?

Jag kanske har missförstått saker, men det funkar väl ungefär såhär: Fondbolag X har en fond med en årliga avgift på säg 1,0%. Fonden säljs på t.ex. Avanza. Folk köper den på Avanza. Fondbolag X betalar då exempelvis 0,5% i kickback till Avanza. Fondbolag X säljer också fonden på sin egen plattform, även där till avgiften 1,0%.
Varför säljer inte Fondbolag X fonden på den egna plattformen för 0,8%? Då skulle de locka fler sparare att köpa den där istället för hos Avanza, och därmed skulle Fondbolag X på de sparare som lockats till den lägre avgiften tjäna ytterligare 0,3% som kickback till sig själva. Givet att man skulle locka fler sparare till sin egen plattform än man förlorar på avgiftssäkningen idag skulle alla utom Avanza vinna på det. Eller?

Då skulle väl inte andra plattformar vilja sälja fonden och den skulle därmed sälja mindre totalt.

Avansa måste naturligtvis ta hand om sina kunder och erbjuda ett bra utbud men risken är uppenbar att avanza blir purkna och kastar ut denna fond från sitt utbud. Vilket helt uppenbart påverkar fonden då de inte längre kan komma åt denna gigantiska kundbas avanza erbjuder till fondbolaget.

Mycket intressant är att exempelvis fondo kan komma undan med kraftiga rabatter då det är en tredje part. Avanza kan knappast vara glada i detta samtidigt ska de erbjuda ett brett utbud så vad ska de göra?

Det finns dock företag liknande Avanza fast där kickbacken för fonderna som man köper via företaget går tillbaka till kunden.

Exempelvis Fondo:

Fondo är Sveriges första fondplattform som oavkortat betalar tillbaka alla kickbacks vi mottar till dig som kund.

Kickback:s är väl förbjudna i många andra länder gällande fonder och borde/kommer väl förbjudas även i sverige på sikt?

Risken kanske är att det då i stället blir en golf resa eller en faktura specad konsult tjänster till ett dotterbolag och/eller att vi får plattformsavgifter m.m. i stället

Svårt att säga vad som är bäst

Ej kollat själv men uppstickarna har jag hört går back varje år. på nått sett skall degen in så alla kan få lön och svara på alla kunders frågor etc

1 gillning

Så förlängningen av ditt sista stycke är väl egentligen att det borde vara möjligt att testa att ha lägre avgift på den egna plattformen utan att omgående bli utslängd av Avanza m.fl. Men å andra sidan så lär ju fondbolagen redan ha tänkt på det här utan att för den skull gjort verklighet av idén.

Det är väl likadant i andra branscher, typ att Apple Store inte har tunnare marginal på Appleprodukter än vad andra återförsäljare har.

1 gillning

Ja, det är en bra poäng

Rapport från verkligheten. Jag har jobbat som privatrådgivare även om det är årtionden sedan.

Jag kan försäkra dig om, att i stort sett alla kunder (kanske är det bättre nu) inte hade en aning om fondavgiftens storlek. Jag kan överhuvudtaget inte påminna mig om att den diskuterades någon gång.Jag är dessutom övertygad om att de flesta av mina kollegor inte heller hade en aning. Man sålde helt enkelt det som banken sade åt dem att sälja.

Det är vi på detta forum som är udda i sammanhanget. Majoriteten bryr sig inte. Självklart skulle merparten av bankerna förlora på att sänka sina fondavgifter. Tro mig, är det något bankerna är duktiga på, så är det att räkna på sin egen lönsamhet. Hade det varit lönsamt med sänkta avgifter så hade man gjort detta för länge sedan.

Man har släppt de avgiftskänsliga kunderna till aktörer som Avanza. Sedan lever man gott på resten.

9 gillningar

Tack nestor

Informativt och förmodligen hyffsat överenstämmande med verkligheten.

Har varit med om en rångivare som vägrade svara på vad fonden/fonderna kostade. Förmodligen fruktansvärt olagligt men han var så van och inkörd i sin säljrutin så det kändes som han blev förvånad och paff för att sedan bli sur.

Om de förbjuder kickbacks så skulle det kunna drabba oss indexlovers mer då alla som bara kör aktiva fonder högst troligtvis subventionerar index spararna i daxläget.

Jag vill minnas att någon LF-fond jag hade tidigare endast såldes i deras egen plattform och var samma fond som något annat fast med en liten rabatt. Så det har förekommit och kanske fortfarande gör det…

Fonder på avanza är under Avanza Fonder AB.
Dvs separata bolag jämfört med isk och försäkring. Samma sak för alla bolag. Alla banker har sina fondbolag AN.
Tror att det skulle kunna vara problematisk pga konkurrensregler om fondbolagen skulle behandla sina kunder annorlunda.
Avanza bypassar det genom avanza Zero. Inga bank vill ha det så det är zero kickback.