Varför nästan lika stor förlust i mellanriskhinken?

Hej!
Jag började spara i Lysa för en tid sedan, precis innan börsen började falla… Jag har fortsatt månadssparandet uppdelat i fyra-hinkar-principen enligt plan. :sweat_smile: Mellanriskhinken med fördelning 60/40 högriskhink 90/10. Dock har mellanriskhinken dalat ung lika mycket i värde som högriskhinken. Vad beror det på? Sitter ni lugnt i båten? :grimacing::thinking:

1 gillning

Lysas räntedel består av en blandning räntepapper med olika bindningstid. För alla räntepapper med bindningstid längre än noll gäller att om räntas höjs går värdet på räntepappret ner. Eftersom räntorna är på väg upp har alltså Lysas räntepapper minskat i värde.

5 gillningar

Väldigt enkelt förklarat, 60/40 fingerar bättre än 90/10 ur ett defensivt perspektiv i längden, om nedgången fortsätter och håller i sig kommer du med hög sannolikhe ät se en ganska stor skillnad, men några veckor / månader är för kort tid då kan du uppleva vissa stigningar och sänkningar som kommer jämnas ut med tiden.

Ett liknande exempel skulle vara guld, det gör dig bra under tider med hög inflation, men det betyder inte att guldpriset går upp varje vecka, det kan gå både upp och ned men om man scrollar ut och ser det stora perspektivrt (flera år) så ser man att guld trendar uppåt.

Hoppas detta hjälper.

2 gillningar

Finns 30års perioder då guld varit en dålig inflationshedge. Så är ingen ”safe haven” att slänga in det i portföljen tyvärr.
Golden dilemma paper:

2 gillningar

Kort och gott beror det på att både aktier och räntor gått ner i år. Kika gärna på https://lysa.se/avkastning så ser du exakt vad respektive gett historiskt.

2 gillningar

Aktierna har, som förväntat, gått ner mer än räntorna “egentligen”.

Men då aktierna är en mix av valuta och räntorna (förmodar jag) SEK, och SEK har gått dåligt så har detta mildrat fallet i aktier.

Sitter lugnt i båten, som för all del är guldpläterad.