Värt att flytta "vinster" i sitt ISK-sparande?

Hej!

Jag sparar sedan en tid tillbaka via ett ISK i olika fonder (både ränte- bland- och aktiefonder för att få spridning på riskerna). Mitt mål är framförallt ett mer långsiktigt sparande, bl.a. till pensionen. I en del av fonderna, då framförallt de med högre risk, går det periodvis mycket bra och det aktuella värdet blir ju då mycket högre jämfört med anskaffningsvärdet - man går med “vinst” i brist på bättre uttryck. Min fråga är då om det finns någon fördel med att flytta på den här “vinsten” (alltså mellanskillnaden) från den aktuella fonden till en annan fond med lägre risk? Eller är det bättre på lång sikt att bara låta pengarna vara kvar i samma fond?

Det ska tilläggas att jag fortfarande är nybörjare på området och inte vill göra saker alltför avancerade för mig själv, men vill samtidigt lära mig och optimera mitt sparande!

Tacksam för all feedback och input!

Det är bättre att låta den vara kvar för då får du ränta på ränta effekten. Eller avkastning på avkastning.
Dvs på 100 000 så får man 107 000 nästa år, och året efter det 114 490‬ vilket är 490 kr mer.

På tio år så har man ~196 715 kr om man inte tar ut någonting.
Om man tar ut avkastningen varje år har man 170 000. En skillnad på ~26 715 kr eller 38%.

Har du en portfölj med en viss andel räntor/sparkonto så gör man det du nämner automatiskt med ombalansering. Men dessutom så köper man högrisk fonderna med lågrisk fonderna när dom väl går ned.