Vart hittar jag information om aktier om de inte är registrerade på en börs?

Hej!

Jag har fått ett erbjudande om ett jobb på ett AB. Jag undrar hur jag kan hitta värde/information om deras aktier? Jag har testat googla, såklart, och då kommer “alla bolag” upp och det är ju superbra, men om man eventuellt vill investera i företaget. Hur gör man då?

Vet inte vad du menar med aktienoterat. Antar du menar ett publikt(?) onoterat (handlas inte på någon börs eller marknadsplats) aktiebolag. Du får fråga företaget om information för investerare. Du kan också beställa årsredovisningar från bolagsverket.
https://bolagsverket.se/be/sok/arsredovisning-1.4456

Har du fått information om att de erbjuder anställda att köpa aktier?

1 gillning

Aktier är alltid värda skärningspunkten mellan det högsta budet som någon vill köpa aktien för och det lägsta budet som någon är beredd att sälja. Börshandlade aktier gör det lätt för köpare och säljare att hitta varandra och det är lätt att lägga ett bud.

Vill du köpa onoterade aktier så måste du själv ta kontakt med de nuvarande aktieägarna och berätta att du vill köpa deras aktier. Sen får ni komma överrens om ett pris. Som sagt kan du ta kontakt med företaget och se om de kan hjälpa dig. De kanske känner till någon som kan vara intresserad att sälja?

Man får tänka på att majoriteten av alla företag inte är till salu, i alla fall inte till småsparare. Ofta måste du vilja ta över verksamheten eller i alla fall gå in som en aktiv partner.

Jag ändrade i posten, det är ett aktiebolag jag menade.

Som Emil nämner så är aktier i de flesta aktiebolag inte till salu. Som aktieägare så kan du normalt sett aldrig tvingas sälja, och som aktieägare så har du rätt att gå på bolagsstämman som hålls varje år oavsett om du har något vettig att komma med eller inte. Få företagsägare vill bli våldgästade av t.ex. tidigare anställda eller okända småsparare som inte har något konkret att bidra med.

1 gillning

Som anges i tråden ovan så är aktierna i de flesta AB inte till salu! Troligen har du ingen nytta av att veta ett teoretiskt värde på en aktie i bolaget.

Däremot har du förhoppningsvis intresse av att veta mer om din arbetsgivare. På allabolag ser du diverse nyckeltal för bolaget. Vill du veta mer kan du alltid beställa hem senaste årsredovisning.

När jag sökte ett bankjobb för många år sedan blev jag kallad till intervju. Jag läste då igenom bankens årsredovisning för att komma väl förberedd. Om det bidrog till att jag fick jobbet, det vet jag inte. Det gick I alla fall vägen.

2 gillningar