Värt lämna Lysa för PB bolån Avanza

Hej!

Har månadssparat på Lysa och Avanza sedan 2019. Har precis nått upp till cirka 3 miljoner i samlat kapital där 2/3 ligger hos Lysa.

Funderar på att flytta över allt kapital till Avanza för att få bättre bolån. Har idag SBAB med ränta 2,47 % och kan få 2,25 % hos Avanza. Bolån på cirka 6,3 miljoner.

Fördel flytta. Bättre ränta och cirka 800 kronor lägre månadskostnad på bolånet efter ränteavdraget. Kan ta bort buffert pga flexlånet.

Nackdel flytta. Gillar Lysa överlag och enkelheten. Tanken är att lägga kapitalet i någon globalfond 80 %, Sverigefond 15 % och 5 % spiltan investmentbolag. Blir dessvärre färre antal bolag än hos Lysa.

Bör jag gå över till Avanza eller inte?

(Nivå 4 på Rikedomstrappan, sparar cirka +400k/år. Lön inkl. bonus 110k/månad brutto. 37 år gammal)

//JW

Om Lysa gör att du håller dig borta från Spiltanfonderna så är det sannolikt en bättre affär än de tusenlappar du sparar på räntan :wink:

(Själv har jag dock Avanza och PB bolån men det är för att jag valt Avanza över Lysa av andra skäl)

1 gillning

Avanza pb är ju bara dumsnålt då det kräver lägre än 50 procent belåningsgrad. Man gör ju miste om massor av potentiell avkastning genom att ha så lågt lån

1 gillning

Jag håller med men så är jag också obotlig optimist och har gärna hävstång.

Med tanke på ålder och vad du tjänar antar jag att du kommer ha fortsatt god löneutveckling och har en hel del tid kvar till pension, med det i åtanke tror jag högre belåningsgrad hade varit rimligt.

Hävstång kan man ju också ha i portföljen. Har man nära till pension tycker jag det finns ännu större skäl att maxa bolånet eftersom det kommer bli svårt/omöjligt att utöka lånet när man väl gått i pension och lag låg inkomst.

PB bolån är ett litet plus. Det jag gillar mest är deras värdepapperskredit. Men sen handlar jag ETF:er och aktier också så Avanza passar mig bättre än Lysa. Och handlar du papper i annan valuta så har Avanza valutakonto så att du slipper växla inför varje köp/sälj.

Har du övervägt att ta in bolåneoffert ifrån fler aktörer? Det låter som din ekonomi inte är medelsvensson.