Vice-fund i sverige

Har funderat länge på om det finns någon Vice-fund eller liknande som man kan investera i Sverige?

Vice-fund: Vapen, sprit, spel och dobbel, etc

1 gillning

Tveksamt om det finns marknad för en sådan i Sverige. Men intressant att höra om du får napp.

Du får söka på VICE ETF’er som finns på den europeiska marknaden och se om de finns på Nordnet/Avanza. Alternativt spegla en amerikansk fond med enskilda aktieköp. Eller så kör du på en global indexfond eller Lysa istället :slightly_smiling_face:

Man får fylla på själv. Ett problem med ESG är att man inte köper hela marknaden men om man lägger till olje indexfond i relation till deras andel av världs index så får man bort mycket av diffen mellan ESG och verkliga världsindex.

Svenskar verkar ha helt snöat in på ESG så här kan du nog glömma det, man får bara glad att man tillåts investera i olje ETFer överhuvudtaget. :smiley: haha

Min önskan är att fossilbränslen ska förpassas till historiens sophög och aldrig mer komma tillbaka men tills det sker så kommer jag äga dem i relation till deras andel av index. Buy the haystack!

Tror inte fond finns för Sverige, men i USA finns tror jag.

Annars får du köpa lite evo, swedish match, saab och lundin petroleum

1 gillning