Vilka är det som paniksäljer när det skakar på börsen?

Hittade ett intressant klipp som kom i veckan där dom refererar till en ny studie gjord av Massachusetts Institute of Technology som handlar om marknadstajming, och vilka det är som paniksäljer vid nedgångar.

Troligast är att sälja om du är en man, över 45år, gift, och anser dig ha goda kunskaper om investeringar.

Studien visar även att den som paniksålt sina aktier eller fonder gör en dålig affär, pga dom återinvesterar sina pengar för sent, och därmed missar efterföljande börsuppgångar. Var tredje återvänder inte till börsen över huvud taget.

Någon som har tillgång till studien?

1 gillning

Den ligger öppet här.
(Skumt, jag kom inte åt den på andra försöket. Kanske har man bara en gratis nedladdning från sajten)

2 gillningar