Gifta medelålders män har störst risk för att reagera med panik på börsen

Väldigt osäker hur mycket man ska lita på denna undersökning men ändå intressanta slutsatser om de stämmer.

@janbolmeson, om nåt år passar vi in i alla riskgruppen för att reagera med panik på börsen :shushing_face:.

Men who are over age 45, or married with children or say they have “excellent investment experience or knowledge” are more likely to panic sell during stock market dips, research shows.

While the research didn’t examine why certain investors are more prone to impulsive sell-offs, they found another alarming trend: Many panic sellers don’t reinvest after going to cash.

Atikeln,

4 gillningar

Tyvärr är jag redan där…… Jag har dock en livlina i frugan som delar portföljen.
Det roliga i det är att förmodligen finns det betydligt fler än 45+ som utger sej för att vara ofelbara i forum och annat och alltid agerar enligt skolboken i skrift på forum och annat, men i praktiken utsätter sej för exakt det som vi alla gör gällande investeringar. Det är bara det att dom inte är medvetna om det själva.

Det som jag är stoltast över med mej själv är att Jag aldrig gör samma misstag två gånger utan gör nya hela tiden!
Man får vara glad för det lilla.

12 gillningar

:joy: bästa jag läst idag.
Får mig också att tänka på citatet av Edison om att inte ha misslyckats.
Keep it up @Fredrik_77 :smiley:

7 gillningar

Haha, ja, jag börjar anamma och leka med att jag snart är gubbe. :older_man:

Värre blev det för mig när jag kom att jag beteter mig samt har liknande attityder som min min far. Speciellt när man kommer ihåg hur man tyckte agerandet var extremt gubbigt och skämdes som fan när man var tonåring :joy:.

3 gillningar

Omfamna din inre gubbe, det går aldrig att springa ifrån honom…

3 gillningar

Nej, det gör ju inte det. Det är en gubbjävel i tajts på cykel. :joy:

3 gillningar

Om jag läser av tabellen ovan korrekt så tjänar man ju på att missa de värsta och bästa 10 dagarna?

Om man varit inne från 1930 så har man fått en avkastning på 17715%
Om man fegat ut och missat de 10 bästa och sämsta dagarna så har man fått 27213%

Så under förutsättning att man fegar ut när det stormar och inte gör det för sent så verkar det ju vara en vinnande strategi enligt tabellen ovan eller?

Memils… helt omöjliga att springa ikapp

1 gillning

Eller så köper man björncert med tung hävstång, så får man både ha sin kaka och önska att man aldrig hade den :sweat_smile:

2 gillningar