Vilka fonder bör flyttas från AF till ISK?

Hej,

Tack för ett bra forum som fått upp mitt intresse värdepapper igen!

Jag håller på att se över mitt privata sparande och jag har sedan många år tillbaka fonder både i en AF-depå samt ISK-depå. Efterlyser feedback på mina tankar:

• Om jag ser fortsatt potential i en fond som har gått upp med minst 400% så är min förståelse att det av skatteskäl är bättre att behålla fonden på AF då schablonmetoden kan användas vid försäljning. Har jag förstått det rätt tro?

• Hur bör jag tänka om en fond t ex har gått upp 300% och jag ser fortsatt potential i den, m a o att den har goda förutsättningar att passera 400%-sträcket inom några år? Kan det vara värt att hålla kvar även vid dessa?

• Fonder med sämre utveckling än ovan bör väl vara solklara kandidater att flytta till ISK? När jag säger “flyttar” menar jag försäljning och skattning av fonden på AF, för att sedan köpa samma eller förmodligen annan fond på ISK.

Mvh

Mathias

Hittade kalkylatorn. Vet inte om den hjälper mig, och jag funderar på om den tar hänsyn till schablonmetoden?

Man måste dock komma ihåg att kapitalet minskar när man betalt av skatten som uppstår när man säljer depån. Om man bara slår in siffrorna i kalkylatorn så utgår den från samma startkapital både för vanlig depå och ISK.

Mitt AF konto är spretigt med många fonder och en del har hängt med sedan länge - se nedan. Jag tänker att jag bör behålla Lannebo Småbolag på mitt AF-konto, men jag är tveksam hur jag ska göra med de tre nästkommande på listan (SBR Asien, SBR Sverige och SBR Technology). Vet inte om jag tänker rätt eller om jag är ute och cyklar? Övriga kommer jag absolut att sälja och köpa nya fonder på mitt ISK istället.

• Lannebo Småbolag - Upp 696%
  • Swedbank Robur Asienfond - Upp 319%
  • Swedbank Robur Sverigefond - Upp 307%
  • Swedbank Robur Technology - Upp 292%
  • Swedbank Robur Komplett - Upp 244%
  • Swedbank Robur USA - 178%
  • Swedbank Robur Småbolag - Upp 164%
  • East Capital Ryssland - Upp 81%
  • Swedbank Robur Europafond - Upp 72%
  • Danske Invest GloblEmergingMar - Upp 70%
  • Swedbank Robur Japanfond - Upp 67%

Obs - min fråga gäller beskattning och om det där finns ett värde att behålla de som har passerat 400%, eller som kanske kommer att passera det inom några år (och kan beskattas med schablonmetoden), men ni får självklart kommentera på fonderna också. Medveten att det är dumt att sitta fast i mindre bra fonder vilket flera av dem är.