Hej!
Vi ska skaffa en till elbil i familjen.
Personligen är jag inte super insatt i vilka märken som är bäst och mest prisvärda i förhållande till vad man får.
Någon som har tankar kring om de är mest prisvärt att köpa eller leasa elbilar?
Hur ser andrahandsvärdet ut för elbilar?
Lämna gärna därför era bästa tips!
Hade vart super tacksamt
Den ska rymma 4 person och en dubbelbarnvagn, så ja… ganska stor.
Begagnade är absolut ett alternativ.
Funderar på begagnad tesla men har då fått höra att dom kan vara extremt dyra att reparera när garantin på bilen gått ut, därför säljer många sin tesla innan garantin löper ut.
Ska kika in den bilen du rekommendera, vet du hur den står sig efter några år? Kan den vara värd att köpa begagnad?
Jag har en ID.4 som är leasad. Funkar mkt bra till en familj med två barn. ID7 är dyrare och större så lär funka den med. Skoda Enyak och Audi Q4 e-tron ör typ samma bil som ID.4.
Många verkar nöjda med Kia EV6 i samma storleksklass.
Tesla Model Y är ju mest sålda bilen vilket säger en del. Dock lite stötig och bullrig i nuvarande version. Kommer troligen uppdaterad Model Y inom ett år.
Jag skulle nog välja Tesla Model Y om jag skulle köpt begagnad. Mest beprövade märket på elbilar. Men försäkringskostnaden sägs vara hög efter vagnskadegarantin gått ut, men lätt att kolla.
Vi är väldigt nöjda med vår Kia e-Niro, den är lite mer rimligt prissatt än de större bilarna tycker jag. Med det sagt så har jag inte testat några andra elbilar, så jag kan inte svara på vilken som är “bäst” (måste vara subjektivt?) eller mest prisvärd.
Som sagt. Bäst och prisvärt är två ytterst subjektiva begrepp.
Med det sagt tycker jag två modeller sticker ut lite extra om man är ute efter en prisvärd och vettig familjebil (på begagnatmarknaden) just nu:
Tesla Model Y. Välj helt vanliga RWD för att hålla nere priset. Hade absolut inte varit orolig för kostsamma fel. Att det skulle var särskilt dyrt att reparera Teslor härstammar mest från den tiden vanliga verkstäder var livrädda för att ta i märket ens med tång. Till viss del också visserligen med all rätt då en Model S är något helt annat än en Model Y.
VW ID4. Välj den bakhjulsdrivna varianten (ej GTX) här med om prisvärdheten är prio. Stor skillnad på prisbilden mellan RWD och GTX och även om GTX onekligen är en bättre variant (gäller allt utom vändradien som är fenomenal för de bakhjulsdrivna), så är det kanske inte värt merkostnaden i ditt fall.
Övriga modeller och märken tycker jag personligen är för dyra som begagnade när vi snackar familjebilar. Viss reservation för Audi E-Tron som i enklaste varianterna kan ligga helt OK till i pris och faktiskt också Tesla Model 3 som ligger superbra till i pris när de fått några år på nacken. Fast den sistnämnda är än bullrigare än Model Y och även om utrymmet inuti är förvånansvärt stort så är det ändå ett aning okonventionellt och kanske inte alltid fullt så praktiskt val.
Tesla Model Y är ju den elbil som det säljs absolut mest av. Det borde betyda att den bör anses vara mest prisvärd, i allmänhet. Annars hade inte försäljningssiffrorna sett ut som de gör. Det betyder dock inte att den passar dig, så kolla runt och testa lite olika och köp den som du gillar bäst i relation till dess TCO.
Ett tillägg till ovanstående. Nöjer ni er med en något mindre bil finns det just nu två väldigt attraktiva kampanjer:
Volvo EX30. Hade inte valt denna själv då den verkar dras med en del barnsjukdomar men priset från 4290:-/mån är mycket lockande.
VW ID3. Har i motsats till Volvon ovan varit med i såpass många år att den borde hålla ihop riktigt bra. Hade själv valt denna, men köpt vinterdäcken vid sidan om för att senare kunna sälja vidare. Pris från 3995:-/mån. (Försäkring tillkommer.)
Tesla model 3 HL.
Om du klarar dig med sedan (det går in en vagn)
Bäst verklig räckvidd
250kw laddning
”all” utrustning ingår
Bättre åk-komfort än suv modeller.
Har en själv. 2 vuxna o 2 barn.
Finns nu även bakhjulsdriven med stora batteriet.
Då över 700km wltp.
W
Om det är praktikalitet och prisvärdhet som premieras är nog alternativen:
Skoda Enyaq ← Väldigt rymlig, bra standardutrustning
VW ID4 ← Samma plattform som Enyaq. Bättre på vissa sätt men lite sämre rent praktiskt. Går att få med mindre batteri om man vill pressa priset. ID3 är såklart billigare också, men frågan är om den är stor nog för er.
Tesla Model Y
Mercedes EQB kan man även sträcka sig till också
Inga kinesiska bilmärken inkluderade i denna lista då jag själv inte är ett stort fan. Kia Niro finns väl också, men vet inte om den är superbra egentligen. Volvo tycker jag inte har några riktiga “prisvärda” bilar ännu. Audi bara mer premium än VW/Skoda i detta fall